Duke Even hier: ik ben geen BBV- of OZB-specialist maar volgens mij heb je gelijk. OZB is een dekkingsmiddel en er wordt (dus) inderdaad gekoerst op een bepaalde opbrengst. Elke gemeente heeft hier kaders voor vastgesteld die vastliggen in de belastingverordening. Ik denk dat de meeste gemeenten de systematiek die jij schetst hanteren.
In de verordening van Zutphen zie je dat bijvoorbeeld mooi terug: https://raad.zutphen.nl/vergaderstukken/raadsstuk/vaststelling-belastingverordeningen-gemeente-zutphen-2022
(disclaimer: ik heb niks met Zutphen te maken, dit was de eerste hit op DDG)
Als de WOZ-waarde stijgt kan - bij gelijkblijvende beoogde opbrengsten - de OZB dus procentueel omlaag. Als de huizenprijzen door het putje gaan zal de OZB dus procentueel hoger worden. In echte euro's zal een huizenbezitter hier niet zo veel van merken, met de kanttekening dat WOZ-waardes altijd achter lopen op de markt. In tijden van stijgende huizenprijzen is dat voordelig voor de huizenbezitter, in tijden van dalende huizenprijzen nadelig.
In de regel bewaken gemeenteraden de OZB-tarieven ook best scherp. Die moeten niet te veel uit de pas lopen want dan word je een onaantrekkelijke gemeente om te wonen (en daarnaast gaan kiezers piepen).