• Sport
  • Het Schaaktopic #4 - Carlsen vs Nepomniatchi

Met de WK match tussen Carlsen en Nepomniatchi die over 3 dagen start in het vooruitzicht is dit wel een mooi moment voor een nieuw topicdeel lijkt me.

Official site:
https://fideworldchampionship.com/

Op het eerste gezicht zou dit best een "tussenkampioenschap" kunnen zijn; tenzij Carlsen echt in slechte vorm is zie ik hem als duidelijke favoriet, maar op de achtergrond is Alireza Firouzja aan het opstomen en het zou me niet verbazen als hij volgend jaar de uitdager wordt en dan ook een behoorlijke kans op de titel maakt.

Reya

Firouzja gaat hard momenteel inderdaad. Maar goed, hij moet dan nog we eerst even het kandidatentoernooi winnen, en laten we niet vergeten dat het gat tussen Carlsen en de rest nog steeds meer dan 50 punten is. Op dat niveau is dat echt ongelofelijk veel.

Dit is trouwens best een gave website:

https://2700chess.com/

Hier zie je de live ratings van top spelers. Dus niet zoals ze formeel zijn (want die worden eens in de zoveel maanden vastgesteld) maar hoe ze zouden zijn met directe verwerking van de laatste uitslagen.

Hier zie je dus ook dat Firouzja omhoog is geschoten van plaats 9 naar plaats 3.

5 days later

Hier een stream met beeld van Carlsen en Nepomniatchi, het bord en met commentaar van Viswanathan Anand en Anna Muzychuk:

Dit vergt nog meer uithoudingsvermogen van de commentatoren dan wielrennen. 😄 Wel leuk dat ze wat uitleg geven om de tijd tussen de zetten te doden.

Bolkesteijn

Interessante positie - wit heeft een (dubbel)pion meer maar zwart heeft het loperpaar en de positie van zwart lijkt wat dynamischer. Stockfish geeft dit als licht favoriet voor wit maar het is makkelijker spelen met zwart.

Persoonlijk kijk ik dan toch liever naar de stream van chess.com. Met Hess, Rensch en Caruana toch een veel aantrekkelijker presentatie.

Carlsen in een moeilijke positie...met wit nota bene.

6 days later

Na vijf ronden zijn er nog enkel remises. Het doembeeld van 2018, waar alle klassieke partijen remises waren, duikt weer op.

Opvallend: met slechts weinig tijd op de klok gaat Carlsen voor een ruil van koningin tegen twee torens. Theoretisch gezien een tactisch voordeel, maar het maakt de positie enorm ongebalanceerd. Voor de komende twallf zetten heeft Carlsen nog slechts 15 minuten - Nepo het dubbele.

Met afstand de spannendste partij tot dusver.

• Reya replied to this.

Molurus

Nepo had 5 seconden toen hij time control bereikte. Nagelbijter.

Ruim 7 uur bezig en ondertussen zet 102.

Omg, Carlsen wint! Ik heb een groot deel gemist ivm overwerk, nu terug aan het kijken.

• Reya replied to this.

Molurus

Ik heb maar ook delen gezien; heel goed commentaar v an Caruana en Hess troiuwens, dat is echt van meerwaarde voor het interpreteren van de partij.