• Politiek
  • Prinsjesdag en Algemene Beschouwingen 2021

GSbrder "Als we niets doen" wordt dat voorspeld. Dat lijkt me niet echt een realistische aanname vooral omdat er vier decennia aan beleid tussen nu en dat moment zit.

Maar goed, dat de stijgende zorgkosten een groot probleem zijn en worden lijkt me evident.

tsjok
    Ja, ik vond het ook een bijzonder verhaal. Helemaal al om de handelwijze van Den Haan rondom de stichting voor het ondersteuningsgeld.

Friek Ik kan me ook niet voorstellen dat dat legaal is. Je kunt niet zomaar jezelf inschrijven als voorzitter bij de KvK en dan de overige bestuursleden uitschrijven en dan als enige aanspraak maken op het eigen vermogen van een stichting. Zou leuk zijn als dat kon, zeg.

tsjok En snap ook niet zo goed waarom ze dan meer te besteden zou hebben als BIJ1 of de BBB. Dat zou toch evenveel moeten zijn? Of hebben ze het dan over het gespaarde geld van 50+?

En ben wel benieuwd naar de juridische definitie van afsplitsing. Want ik ben het ermee eens dat je je als eenpersoonsfractie niet kunt afsplitsen van een fractie, maar je kunt lijkt me weldegelijk afsplitsen van een partij (die buiten de TK nog steeds bestaat.).

Eur Ja, helemaal mee eens. Er wordt ook doodleuk gezegd "een eenmansfractie kan zich niet afsplitsen" maar ik zie niet zo heel erg veel verschil tussen enerzijds een afscheiding van het partijbestuur, campagneorganisatie, ondersteuningsstichting, eerste-kamerfractie etc en anderzijds precies datzelfde plus één ander Tweede-Kamerlid.

• Eur replied to this.
        • Eur likes this.

tsjok Nee, precies. Vraag me af of Bergkamp hier niet voor haar beurt heeft gesproken.

tsjok Kans is inderdaad groter dat we meer zorg verzinnen.

• Reya replied to this.

GSbrder

Amls je daar kanttekeningen bij zet ben je een neoliberaal die opa zijn ziekenhuisbed wil ontzeggen, bovendien.

Reya Correct. Minder nieuwe zorg aanbieden dan technisch mogelijk = bezuinigen.

tsjok Dus inflatie zorgt voor economische groei?

Ik zie kansen.

GSbrder Je kunt ook investeren in gezondheid. Bijvoorbeeld door gezond leven aantrekkelijker te maken, ongezond eten onaantrekkelijker te maken etc. Denk aan een suikertaks, vettaks, gezondheidslabels op producten zoals in Frankrijk, BTW-vrijstelling van gezonde producten en sportartikelen, verzin het maar.

50% van de volwassen Nederlanders had in 2020 overgewicht, fun fact.

Sloggi Ik ken een venture capital fonds dat zich uitsluitend richt op goedkopere toepassingen, goedkopere behandelingen en goedkopere methodes om bestaande zorgbehoeftes minder duur te maken. Dat helpt ook.

Denk overigens dat sport een lastige is voor de zorg. Gematigd sporten is gezond, maar de gekte dat elke man van middelbare leeftijd zonder hardloopervaring met een midlife crisis een marathon wil lopen of de Tourmalet op wil fietsen zou wel eens netto belastend kunnen zijn voor de zorg.

GSbrder Zeker, het is en en. Maar op dit moment pakken we de bron niet aan door zogenaamd 'liberaal' beleid. Omdat we verborgen kosten ongemoeid laten subsidiëren we feitelijk de vervuilers in dezen, namelijk de dik- en ongezondmakers.

Sloggi Dat klopt, we kunnen ons best eens wat meer richten op wat schade aanbrengt. Voel overigens meer voor BTW-verhoging voor alle consumptie dan BTW-vrijstelling voor groente en fruit.

GSbrder Sportartsen en fysiotherapeuten zitten niet in het basispakket, behandeling van een hartinfarct wel.

Maar dat is ook een uitwerkingsvraagstuk, in de basis gaat het om het stimuleren van gezond leven. En daar hoort voldoende bewegen bij. Waar dan de grens met sporten ligt dat is vers twee.

Sloggi Hoewel het zeer tegen mijn liberale hart in gaat, ben ik toch wel te porren voor een betere prijsschifting tussen gezond en ongezond voedsel. Al levert het wel enorme handhavingsproblematiek op, want wat gezond of ongezond is is niet zo maar te bepalen.

janneke141 Niet zo moeilijk hoor. Dat groente, fruit en evt noten gezonder zijn dan al het andere in de supermarkt staat wel redelijk buiten kijf.

GSbrder In vergelijking met onze buurlanden en de rest van Europa is onze BTW al relatief hoog. Daarnaast tref je hier mensen met een smalle portemonnee die een relatief groot deel van hun inkomen weer uitgeven aan consumptiegoederen hier evenredig hard mee. Als de achterliggende gedachte is om een rem te zetten op onnodige consumptie en de wegwerpmaatschappij zijn daar wel andere prikkels voor te verzinnen denk ik.

De BTW op primaire levensbehoeften mag overigens wel weer naar 6% wat mij betreft, dan kun je de rest misschien een procentpuntje verhogen. Maar dat is vooral principieel, ik heb niet paraat wat dat financieel betekent op macroniveau.

tsjok Dat klopt natuurlijk, voor onbewerkte producten is het niet zo ingewikkeld. Maar wat moet je met een AH-maaltijdsalade?

janneke141 Wat is er nu liberaal aan het feit dat cola met een bak suiker dat zorgt voor hogere collectieve kosten op de lange termijn evenveel wordt belast als cola zero, dat deze kosten niet of zeer beperkt met zich meebrengt?

Volgens mij zijn liberalen juist vóór het principe dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen. Waarom zou de samenleving op moeten draaien voor de ongezonde keuzes van mensen en het feit dat voedselproducenten dat gedrag met alle macht stimuleren?