• Politiek
  • Een korte bloemlezing uit de avonturen van Rutte-III, een rampzalig kabinet

Linus Benoeming op voordracht, niet? Of was Hoekstra de selecteur van de kandidaten?

remlof Dat zal wel meevallen. Ten eerste is men achter de deuren wat minder gevoelig voor dit soort berichten, ook als dat wel terecht zou zijn, en ten tweede lijkt hier eigenlijk niet zo heel veel aan de hand.

Begrijp me goed, het lijkt mij persoonlijk een goed idee als Hoekstra van het politieke toneel verdwijnt - maar ik verwacht het niet.

GSbrder

Dat weet ik niet, ik ging uit van het NOS-artikel en daar wordt niet duidelijk of de benoeming uit zijn eigen koker kwam of niet. Als hij geen rol heeft gespeeld bij de voordracht, dan is het inderdaad geen enkel probleem.

janneke141 Ik ook niet, tenminste niet op korte termijn. Maar ik durf er wel wat op in te zetten dat ie geen minfin meer wordt.

remlof Maar wat wordt ie dan? Ik zie hem niet de Kamer in gaan, en ik denk ook niet dat het CDA zijn politiek leider gaat lozen om deze reden.

janneke141 Wopke wordt minister van Economische Zaken ofzo.
              Sowieso gaat Financiën gewoonlijk naar de tweede partij in een regering en dat is nu D66.

Linus Zou het nogal dom vinden als Hoekstra zich ergens met die benoeming heeft bemoeid, want dit is een aangelegenheid van de Raad van Commissarissen. De Swaan is volgens dit artikel (ABN Amro heeft nieuwe voorzitter RvC gevonden) voorgedragen door de RvC en volgens dit artikel (Voorgedragen voorzitter RvC namens de bank) voorgedragen vanuit de bank en namens de CEO verwelkomt.

Natuurlijk moeten de eigenaren van de bank de commissaris benoemen en dat kan Hoekstra moeilijk weigeren als iemand die vanuit het ministerie van financiën NLFI in z'n portefeuille heeft. Zou een ontzettende kluns zijn geweest als hij de onafhankelijke commissarissen van dit halve staatsbedrijf heeft gevraagd om z'n vriendje aan te wijzen en dan komt dit zeker naar boven de komende paar dagen.

janneke141
              Ik vind het persoonlijk ook niet heel schokkend allemaal. Het eigenlijke bedrijfje in 'ecotoerisme' verricht niet eens zulk heel slecht werk en kan op zich nog ergens geloven dat hij het niet helemaal tot achter de komma uitgezocht heeft toen hij die investering deed meer dan 10 jaar geleden (voor hem waarschijnlijk een klein bedrag). Het is alleen wel wrang dat hij momenteel aan het roer staat van een Belastingdienst die nogal hoge eisen stelt aan de precisie van burgers, maar zelf toch steken laat vallen op dat gebied.

Friek Ik vind het wel bijzonder dat hij belangen heeft in een belastingparadijs in de periode dat hij als senator in een commissie zit die beslist over het inperken van belastingparadijzen. En dat hij dat belang niet kenbaar maakt.

Het is een geloofwaardigheidskwestie. Belastingparadijzen aanpakken terwijl je zelf profiteert (of tot voor kort hebt geprofiteerd) van dergelijke constructies, is dan niet echt ideaal.

Wel tekenend dat "we" dat allemaal kennelijk niet zo zwaar issue (meer) vinden. Zegt iets over de geloofwaardigheid die we kennelijk mogen verwachten.

Sloggi
                  Dat is wederom verklaarbaar als je het niet goed uitgezocht hebt en je er daarbij vanuit gaat dat het niet via een schimmig belastingparadijs loopt. Maar wederom: dat soort gebrek aan precisie heeft het leven van tienduizenden gezinnen verwoest.

En wat Driet zegt: heel geloofwaardig kun je daarna sowieso niet meer functioneren. Dat laatste is ook een probleem, zeker in internationaal opzicht.

Friek Ja en hoe geloofwaardig is dat als het kennelijk gewoon in de stukken staat die hij getekend (of op zijn minst ontvangen) heeft. Ik neem aan dat zelfs een partner bij McKinsey zich inleest voor hij ruim 25k investeert. Voor veel mensen is dat een jaarsalaris...

Op zichzelf is deze kwestie wellicht nog wel overkomelijk maar een paar maanden geleden was er toch ook mist over een grote CDA-donor en de manier waarop Hoekstra CDA-leider werd?

Sloggi Ja en hoe geloofwaardig is dat als het kennelijk gewoon op de stukken staat die hij getekend (of op zijn minst ontvangen) heeft.

Ja, dat feit las ik ook (dat bij anderen die documenten zo in elkaar staken), maar of dat ook voor Hoekstra gold werd me in het artikel niet duidelijk.

Sloggi €25k, dat is een avondje drinken met wat vrienden of een half tripje naar de Kilimanjaro. Als je dan al onderzoek moet doen…

GSbrder een half tripje naar de Kilimanjaro

Een half tripje kost je slechts 1500,- 😉

Pompom Skere hutten zeker. McKinsey pakt dit iets minder basic aan.

• Duke replied to this.