Saillant:

De advocaten van Yousef Taghi, de neef en ex-advocaat van Riduan Taghi, beschuldigen Inez Weski, zijn huidige advocaat, van het doorspelen van berichten aan criminelen. Deze beschuldiging is ook al eens impliciet door het OM gemaakt, trouwens. R. Taghi zou onder andere contact hebben gehad met familieleden en met de Italiaanse maffiabaas Raffaele Imperiale, ook nádat Y. Taghi al gearresteerd was. Y's advocaat Seebregts zei daar vandaag in de rechtszaal over:

"Er wordt dus gesproken over een parallelle communicatielijn via de andere advocaat, Weski. Die doorloopt buiten mijn cliënt om", aldus Seebregts. Hij noemde Weski een kundige, integere en zeer ervaren advocaat. "Het lijkt er op dat ook zij niet bestand bleek tegen de enorme druk die kennelijk uitgaat van die man (Taghi, red.). Dit tekent in zekere zin ook de tragiek van deze hele zaak."

Weski ontkent de beschuldigingen uiteraard met klem.

13 days later

Vandaag dient er bij de rechtbank Assen een verkrachtingszaak waarin verdachte Rick K. bij hoog en laag beweert dat niet hij, maar zijn eenëiige tweelingbroer in 2019 een vrouw op straat verkrachtte. Het NFI heeft twee jaar lang onderzoek gedaan naar het DNA dat op het slachtoffer werd aangetroffen en heeft kunnen vaststellen dat Rick K. wel degelijk de dader is. Dat is uniek en nog nooit eerder gebeurd in Nederland, zelfs internationaal is het heel bijzonder. Het werd altijd als een wetmatigheid gezien dat eenëiige tweelingen identiek DNA hadden, maar het NFI wist uit 3 miljard baseparen toch 5 verschillen aan te merken.

Als dit tot een veroordeling leidt kun je dus nooit meer in de rechtszaal je evil twin de schuld geven.

tsjok

Vraag me af of die verdediging gecoördineerd is met de tweelingbroer of dat hij hem er lekker bijgelapt heeft.

Reya Dat laatste. Als ik het verslag van Belleman lees is het echt pure broedermoord :')

• Reya replied to this.

tsjok

Bizar. Wat voor strafmaat kan er verwacht worden in geval van bewezenverklaring?

Reya De eis van het OM is 3 jaar celstraf, een contact- en locatieverbod en een gedragsbeïnvloedende maatregel.

• Reya replied to this.

tsjok

Ok, komt op mij wel redelijk proportioneel over.

In ander strafnieuws:

Een aantal verdachten van de aanslag op Peter R. de Vries worden beschuldigd van moord met een terroristisch oogmerk. Voor het eerst in de geschiedenis vervolgt het OM leden van de georganiseerde misdaad voor terrorisme. "Deze aanklacht is echt uniek."

Het gaat om de twee mannen die de zwaargewonde misdaadjournalist vlak na de aanslag in de Amsterdamse Lange Leidsedwarsstraat hebben gefilmd. Even later werden de schokkende filmpjes geplaatst op Twitter en vervolgens massaal gedeeld via Whatsapp.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/filmers-moordaanslag-peter-r-de-vries-aangeklaagd-voor-terrorisme-voor-het-eerst-in-de-geschiedenis/

Vraag voor onze huisjuristen - is dit een goed idee, of niet?

janneke141
              Geen idee, eigenlijk. Weet niet zoveel van het strafrecht. Heb hierboven ergens wel eens de stelling geponeerd dat de verdachten inzake de moorden op Wiersum en De Vries misschien wel eens als terreurdaad aangemerkt zouden moeten worden, dus vind het wel een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden.

Ik haal uit het nieuwsbericht dat het specifiek om de filmende mannen gaat, die de PR-kant van de daad moesten verzorgen, en niet om de schutters. Vind dat wel een opmerkelijk onderscheid. Je hebt één moord, gepleegd door verschillende medeplegers. Enkelen daarvan krijgen nu een "met terroristisch oogmerk" op hun bordje, terwijl voor anderen kennelijk de "verzachtende omstandigheid" wordt aangenomen dat ze het enkel voor het geld deden.

16 days later

Te zien is dat Glennis Grace een rij winkelkarren een duw geeft, daarna priemend met haar vinger en lange nagel wijst naar een medewerker in een hokje en iets later een eerste tik uitdeelt. En vervolgens een beweging die de rechter omschrijft als een knietje, tot ergernis van Glennis’ advocaat. Was het een knietje? ,,Naja, dat ging zo snel... Dat kan ik me niet herinneren”, aldus de zangeres.

Glennis doet een Markje.

7 days later

Twee maanden waarvan één voorwaardelijk voor het besmeuren van de glasplaat voor het meisje met de parel. Redelijk bizarre straf, het OM en de rechtspraak geven duidelijk een signaal af.

• Reya replied to this.

tsjok

Ik kan het wel begrijpen vanuit een zeker perspectief, maar met het oog op de bperenprotesten wordt er ook wel met twee maten gemeten.

Reya Maar je komt zo moeilijk met je tractor in een museum.

Geen problemen met deze straf verder, je maakt je punt maar op een andere manier in plaats van dit soort willekeurige aandachttrekkerij met schade tot gevolg, en onzekerheid van het publiek. Maar dat neemt niet weg dat de trekkerterroristen ook veel zwaarder gestraft hadden moeten worden.

• Reya replied to this.

janneke141

Zonder structurele schade had ik meer gezien in een werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf. Mee eens dat het onaanvaardbaar is maar een maand de bak in is best extreem.

Reya Fair enough. Al weet ik niet of dit soort beroepsdemonstranten hun gedrag echt gaan aanpassen na een taakstraf.

Ik zeg niet dat ik het eens of oneens ben met de straf, maar het is voor een simpele vernieling door first offenders gewoon ongekend hoog. Als je dit op een etalage van de Bijenkorf had gedaan had je een paar honderd euro geldboete gekregen. Ik denk wel echt dat andere activisten hiervan schrikken en dat zal ook de bedoeling zijn geweest.

Een punt is, dat nu eigenlijk alle musea in Nederland hun beveiliging moeten aanscherpen en moeten investeren in extra bescherming van kunstwerken. In een tijd waarin musea het door het oplopen van de vaste lasten al moeilijk hebben, kan dit best behoorlijke gevolgen hebben en leiden tot een culturele verarming van ons land. Een jaartje cel had ik het absolute minimum gevonden voor dit soort aanslagen op nationaal erfgoed. Veel hoger dan dat had ik ook begrepen.