8 days later

https://nos.nl/artikel/2499794-gevangenisstraffen-uitgesteld-vanwege-personeelstekorten

Er is zo weinig personeel dat gevangenisstraffen niet meer goed kunnen worden uitgevoerd. De PVV wil verplichte vervolging, minimumstraffen en afschaffing van TBS, taakstraffen en vervroegde vrijlating. En ze stellen geen cent extra naar justitie voor (buiten politieagenten). Lekker stoer hoor, zo komen we er wel.

De enige kostenbesparing is dat ze gevangenissen willen versoberen maar die opbrengst móet naar de ouderenzorg, dus dat schiet ook niet op.

tsjok Wat vindt de minister van justitie hiervan?

Reya Outsourcen is veel handiger. Gewoon een paar gevangenissen huren in Ruanda.

4 days later

7 jaar voor een viervoudig levensdelict, ik vind het een koopje.

tsjok Juridisch zal het ongetwijfeld lulkoek zijn wat ik zeg, maar ik heb nu eenmaal weinig compassie met drankrijders. Of geen, eigenlijk.

Dat je specifiek ervoor kiest de TBS weg te laten (gemiddelde duur: 10 jaar) in je hi-la-rische reactie doet me weer herinneren dat ik hier beter niet over verkeerszaken kan praten.

tsjok Ik ben niet van het strengerstraffenisbeter-clubje, dat weet je best. Alleen geeft dit specifieke delict mij gewoon rode vlekken. Met drank op in een auto stappen met doden tot gevolg is voor mij gewoon moord. Ook als alle wetboeken zeggen dat het dat niet is.

En

tsjok

Ik weet niet zo goed wat ik in dit geval moet vinden van de TBS. Als dat de dader langer van de straat houdt dan lijkt me dat prima, maar zijn er in dit geval achterliggende redenen dat een behandeling voor de hand ligt (ik lees ze in elk geval niet in het NOS-artikel, behalve een alcoholverslaving). Wat willen ze gaan behandelen?

En dat rijverbod, tja. De pakkans is nihil. Iemand die 200 rijdt met (minstens) zeven bier in zijn mik, laat die zich daardoor tegenhouden?

Zaken als roekeloos rijgedrag en met drank op rijden behoren tot de selecte groep delicten waarbij ik vaak de indruk dat er te licht wordt gestraft. Wat dat betreft is de eis voor dit volstrekt debiele delict in ieder geval een signaal dat er doorgepakt wordt.

Ik ben ook niet van het hoger straffen in het algemeen, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom dit soort mensen ooit nog hun rijbewijs terug krijgen. Het is in Nederland geen noodzaak om in een auto te kunnen rijden en deze mensen zijn blijkbaar ongeschikt om in zo'n ding te rijden.

14 days later

Zou die Taghi nou ooit nog een keer veroordeeld worden? Nu lijkt de zaak weer enorme vertraging op te lopen omdat zijn trio van nieuwe advocaten zich heeft teruggetrokken met een huilverhaal over eerlijke procesgang.

Nu begint dus weer een nieuwe zoektocht naar vertegenwoordiging, die moet zich weer helemaal in het dossier inwerken, etc.

Dwersdriever Is dat zo?

Taghi zou geen andere advocaat meer willen voor de laatste fase van het proces, zegt advocaat Ruperti. Het is nog onduidelijk wat voor consequenties dit besluit heeft voor Taghi.

Dwersdriever Ik weet niet of het echt een vertragingstruc is. Advocaten vertragen wel eens strafzaken om hun cliënt vrij te krijgen of om later een lagere straf te krijgen. Taghi krijgt levenslang, dat weet iedereen, en hij zit al vast. Die wint hier niets mee.

Overigens snap ik ook niet wat deze advocaten precies wilden. Ze klagen dat ze Taghi niet goed bij konden staan, maar hoefden feitelijk niets meer te doen. Weski had vrijwel alles al gedaan en de inhoudelijke behandeling is klaar.

Hoe staat het eigenlijk met de zaak tegen Weski?