• Sport
  • Olympische Spelen 2022

janneke141 Mwa. Iemand als Joachim Franke was hier ook altijd mee bezig. Messer is bovendien een buitengewoon toegankelijke man, met enorm veel ervaring. Ik lees niets over omkoping of iets dergelijks. Dus beschuldigingen over corruptie gaan nergens over. Dat Nederland het dominante land is en met zijn sponsorgeld relatief veel invloed heeft binnen de langebaansectie van de ISU is natuurlijk wel waar. Maar langebaan is binnen de ISU weer aanzienlijk minder belangrijk dan kunstrijden en een stukje minder dan shorttrack.

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.ftm.nl%2Fartikelen%2Fbezoekers-aan-china-worden-digitaal-gefileerd

Interessant artikel over spionage rond de Spelen. Dit commenteer vind ik toch wel hopelijk naïef:

Boudewijn Poldermans doet al sinds de jaren ‘80 zaken in China. Als Vice Chairman van de Netherlands China Business Council begeleidt en adviseert hij Nederlandse bedrijven in China actief (willen) zijn. Wat hem betreft is de ophef over de adviezen aan de Olympische sporters overdreven: ‘China luistert al mee sinds de telex. Daarbij verwacht ik niet dat de sporters veel informatie bezitten waar China wat aan heeft’.

Trainings- en voedingsschema's, power files etc. Lijkt me allemaal ontzettend interessant voor een land dat de ambitie heeft op elk sporttoernooi de beste te zijn. Daarnaast kan het ook nog best interessant zijn voor een land als China als een sporter chantabel blijkt te zijn.

De skiër Johannes Strolz heeft donderdag op de Olympische Spelen voor een verrassing gezorgd door het goud te pakken op de combinatie. De Oostenrijker treedt met de zege in Yanqing in de voetsporen van zijn vader.

De 29-jarige Strolz stond na de afdaling, waarin Aleksander Aamodt Kilde de snelste was, op de vierde plaats en sloeg op de slalom toe. Hij legde het afsluitende onderdeel af in 47,56 seconden, ruim een seconde sneller dan de Noor. Met een totaal van 2.31,43 pakte Strolz de olympische titel.

Met het goud volgt Strolz het voorbeeld van zijn vader Hubert Strolz, die op de Winterspelen van 1988 in Calgary eveneens goud veroverde op de combinatie. Het kwam nooit eerder voor dat een ouder en kind hetzelfde onderdeel op de Spelen wonnen.

Wat opvallend dat dit nog nooit gebeurd is. Ik zou echt niet gedacht hebben dat dit erg zeldzaam zou zijn.

janneke141 Nee, ik ook. Sterker nog: ik dacht eigenlijk zeker te weten dat ik er wel een kon noemen (wat uiteraard niet waar bleek).

janneke141 Ik vind het ook wel opmerkelijk, want vooral bij de wat kleinere sporten is de kans dat iemand de sport gaat beoefenen natuurlijk enorm veel grote als een ouder de sport al doet. Ik vermoed dan ook dat dit om individuele medailles gaat. Ik kom op de eerste blik al tegen dat Oscar (vader) en Alfred Swahn (zoon) in ieder geval nadere inspectie nodig hebben.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Olympic_medalist_families

Dwersdriever Als je teammedailles meerekent (en ik zou niet weten waarom je dat niet zou doen) kom je direct al een aantal voorbeelden tegen. O.a. ijshockey, baseball, 4x100m sprint, hockey en teamschermen.

Die Swahns zijn wat moeilijker te achterhalen met al die gekke events, maar in elk geval wonnen ze allebei in 1912 goud voor team running deer, single shot (als onderdeel van hetzelfde team).

Misschien dat de uniciteit inderdaad zit in "individueel onderdeel", maar dat dat door onzorgvuldigheid is weggevallen in het bericht.

Dwersdriever Ja, inderdaad. Swahn Sr. is ook de oudste olympiër die ooit een sportmedaille heeft gewonnen (in 1920 zilver op de double shot running deer) met 72 jaar.

Waarom ik sportmedaille schrijf, vraag je je af? John Copley was 73 toen hij een zilveren medaille won op het onderdeel Schilderen en Graveren op de spelen van 1948.

Linus Weergaloze race. Absoluut weergaloos. Drie mooie medaillewinnaars. Sablikova toch weer een medaille, ook heel bijzonder.

En zes nationaliteiten in de top-6. Om dat thema maar voort te zetten.

Dwersdriever

Het niveau was echt hoog, want Lollobrigida en Wiklund waren ook erg goed. En inderdaad mooi dat Sablikova nog één keer een Olympische plak mag ophalen.

Gewoon bijna 3,5 seconden sneller dan het OR van Pechtstein uit 2002. Echt onvoorstelbaar.

En dan had ik eigenlijk nog een beetje het idee dat ze inhield in het begin ook.

tsjok Ik gun Pechstein wel een plak op de massastart. Die gaat vast iets geks doen. In een grijs verleden ben ik regelmatig in Berlijn en Erfurt geweest voor het schaatsen. Het is echt bizar dat zij toen al meereed. En dat Duitsland toen het schaatsen nog domineerde met Niemann, Friesinger, Warnicke. Duitsland heeft ook gewoon de nodige ijsbanen en veel technische kennis. Heel raar dat er nu zo'n enorm gat zit richting nieuw talent, al zijn er bij de junioren positieve tekenen.

Dwersdriever

Laatst zocht ik op wat er nou met die dochter van Niemann was gebeurd omdat die een paar jaar geleden blijkbaar alle junioren op een hoop reed. Maar eigenlijk vond ik niet veel meer dan dat ze de vriendin van Roest is. :') Hopelijk komt het wel goed bij de huidige lichting jonge Duitse schaatsers.

En het is flink maf om Pechstein te zien schaatsen terwijl Joep Wennemars ook al bij de senioren wedstrijden rijdt.

Linus Laatst zocht ik op wat er nou met die dochter van Niemann was gebeurd omdat die een paar jaar geleden blijkbaar alle junioren op een hoop reed. Maar eigenlijk vond ik niet veel meer dan dat ze de vriendin van Roest is. :')

Die is politieagent bij de Bundespolizei, blijkbaar.

tsjok En dat was nota bene in Salt Lake.

Prachtige race van Schouten, heel mooi opgebouwd. En je hebt zelfs het idee dat als een tien kilometer was geweest , ze dit ook nog wel vol had kunnen houden.

En Pechstein gun ik helemaal niks. Ik vind het knap dat ze nog steeds rondrijdt, maar ik vind het een naar figuur en dat ze zich nog steeds kwalificeert tekent vooral de staat van het Duitse schaatsen.

De tering, Van der Poel. Dik onder het wereldrecord op een laaglandbaan op de 10km. Roest en Bergsma zijn kansloos.