• Sport
  • Olympische Spelen 2022

Skateboarden is sowieso meer iets voor volwassenen:

• Eur likes this.

tsjok Excuus, bij skateboarden viel het nogal op met diverse medaillewinnaars en de directe aanleiding was een interview met een Engels kindsterretje dat tussen skaten, surfen en zingen soms nog eens wat huiswerk doet.

Duke Dat interview was wel krankzinnig. Dat hele imago ook van "meisje dat op internet wat video's kijkt over hoe je moet skaten" terwijl er overduidelijk een halve productiemaatschappij achter zit...

Trouwens sowieso opvallend dat het veld zo jong was bij skaten. Ik snap dat het een debuutsport is, maar dat zijn sportklimmen en karate ook en daar doen ook geen brugpiepers om de medailles mee.

Ik zou ook wel kunnen leven met een leeftijdsgrens van bijvoorbeeld 16 op de dag van de openingsceremonie, ofzo. Voor turnen is wel ooit een minimumleeftijd ingesteld, om te voorkomen dat je de hele week naar dubbelgevouwen 13-jarige kinderen zat te kijken - die al sinds hun vierde werden dubbelgevouwen.

tsjok Ik zie het ook nog niet direct voor me, een 12-jarige in een karatewedstrijd tegen een tegenstander van 27.

mono Ik zeg makkelijke gouden plak.

Het zegt ook iets over de "sport" als een brugklasleerling het kan winnen natuurlijk.

janneke141 Behalve die keer bij de spelen van Parijs in 1900 toen de stuurman van de Nederlandse heren twee met stuurman uitviel en ze goud wonnen met een willekeurige van de kant geplukte Franse kleuter (waargebeurd verhaal).

tsjok Bijna goed. Het was een Nederlandse roeiboot, die een Franse kleuter van de kant plukte omdat ze zagen dat de andere boten ook allemaal (hele lichte) kinderen aan het roer hadden zitten en gooiden toen hun eigen stuurman eruit. Om die reden heeft het IOC de eerste gouden medaille voor Nederland bijna een eeuw onder 'Mixed Team' vermeld.

Maar ook toen. Minimumleeftijd voor iedere deelnemer lijkt me geen verkeerde regel. We hebben immers ook een Olympische sport met een maximumleeftijd.

In 2000 werd de Chinese turnploeg trouwens gediskwalificeerd omdat er gesjoemeld was met de geboortedatum van een van de turnsters, die dus te jong bleek.

Duke
              Ah, ik dacht ook dat je specifiek iets had tegen skateboardende kinderen. Maar dan inderdaad eens, al vraag ik me af of je dergelijke kinderuitbuiting gaat voorkomen met een leeftijdsgrens. Dan worden die kinderen alsnog klaargestoomd voor het toppodium, maar dan zie je het resultaat alleen later.

• Duke replied to this.

Drietebuul De FIFA wil dat het WK Voetbal het belangrijkste voetbaltoernooi is, dus vandaar dat het OS-voetbal een veredeld jeugdtoernooi is. Het vrouwen-WK is commercieel veel minder interessant, dus daarom zullen ze die regel daar niet gesteld hebben. En het vrouwenvoetbal moet zijn positie nog steeds wel een beetje veroveren, dus dan is het ook wel fijn als de paar sterren die er zijn, mee kunnen doen aan een toernooi met zoveel exposure.

Drietebuul Volgens mij speelt de FIFA daar een belangrijke rol in historisch gezien. Die willen niet te veel concurrentie.

Behalve de rol van de FIFA komt het ook vooral door het IOC. Van oudsher mochten er natuurlijk geen professionele atleten meedoen aan de spelen en dat is pas afgeschaft in 1986. Toen had voetbal al bijna vijftig jaar professionalisering achter de rug en was het FIFA WK al het bestbekeken sportevenement ter wereld. Daarmee heeft het olympisch voetbaltoernooi definitief de boot gemist. Om het toch nog een beetje interessant te houden is er een jeugdtoernooi van gemaakt, en later zijn daar enkele dispensatiespelers aan toegevoegd.

Vrouwenvoetbal is in algemene zin een veel nieuwere sport maar zeker op de Spelen - eerste keer dat het er bij was was in de jaren '90. Vanaf het begin is het al het meest prestigieuze toernooi geweest net zoals dat voor veel andere sporten geldt.

Zowel het heren- als damestennis heeft vanwege het amateurvereiste trouwens dezelfde verhouding tussen de belangrijkste toernooien en de Spelen als het herenvoetbal. De meeste toppers doen vrijwillig niet eens mee.

• Duke replied to this.

Drietebuul

Allicht voorkom je er niet alles mee. Maar het lijkt me toch wel verstandig.

Duke Wat mij betreft moet Olympisch goud altijd het hoogst haalbare in een sport zijn. Als het dat niet is, en dat gaat het bij voetbal nooit meer worden, dan mag het wat mij betreft geschrapt worden van het programma. En zoals tsjok al opmerkt geldt voor tennis hetzelfde, en voor golf.