GSbrder janneke141 Mijn naam is Eddy Hartog. Ik ken de Europese Unie van binnenuit: ik heb 34 jaar als Europees ambtenaar gewerkt. Nu mag ik Volt in de Eerste Kamer vertegenwoordigen. Ik wil in de voorste linie meedoen aan het uitdragen van het positieve Volt-verhaal, niet alleen als partij, maar ook als beweging. Ik ken Volt goed. Ik ken ook de politieke verhoudingen in verschillende landen van de Europese Unie goed. Goede lijstduwer. Op plek 2.
PolitiekGeaard remlof Ik geef het geen kans van slagen. Dit had gewoon al geregeld moeten zijn, niet snel even voor de verkiezingen.
tsjok PolitiekGeaard Eens. Lijkt me onrealistisch om dit rond te breien in de tijd die het kost om verkiezingen te organiseren (vorige keer maar 2 maanden).
Duke tsjok Die termijn zal nu wat langer zijn vanwege het zomerreces. Maar alsnog vrij kansarm. De gang van zaken bij de provincies helpt dit niet bepaald…
tsjok Duke na Rutte-II was het vijf maanden. Dat zou wel kunnen lijkt me als de wil er is (wat ik betwijfel).
remlof Vier maanden zou genoeg moeten zijn om tot een gezamenlijke lijst met één lijsttrekker te komen. En anders stem ik gewoon weer Volt.
tsjok PvdA en GroenLinks willen met gezamenlijke lijst verkiezingen in De PvdA en GroenLinks willen met een gezamenlijke lijst de verkiezingen voor de Tweede Kamer ingaan. „Het is tijd voor verandering in Nederland en daar is een verenigd links voor nodig”, zei GroenLinks-leider Jesse Klaver vrijdagavond bij het tv-programma Nieuwsuur. En PvdA-leider Attje Kuiken zei bij Op1 een ledenraad van haar partij bijeen te willen roepen om daarover te praten. PvdA en GroenLinks trokken ook al samen op bij de afgelopen Provinciale Statenverkiezingen in maart en vormen sinds kort een gezamenlijke fractie in de Eerste Kamer. Volgens Kuiken is samenwerking noodzakelijk in het versplinterde politieke landschap. „We zijn toe aan een links, sociaal en groen kabinet.” Ze zei ook „altijd beschikbaar” te zijn voor het lijsttrekkerschap, maar dat het „niet per se is dat ik dit moet gaan doen”.
Sloggi tsjok Er komt een ledenreferendum: Ben je voor of tegen een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma van de PvdA en GroenLinks bij de komende Tweede Kamerverkiezingen?
tsjok Sloggi Heel benieuwd. Lijkt me voor beide kampen geen zekere overwinning. Is hier al een datum voor? Misschien word ik nog wel lid om te stemmen.
Sloggi tsjok Van 10 tot 17 juli. Ze lijken dus wel enigszins voorbereid te zijn op het scenario van een voortijdige val, dat is positief.
PolitiekGeaard tsjok Ik kreeg dit terug uit de RoodGroen WhatsApp groep: Nee, je moet minimaal 3 maanden lid zijn om mee te kunnen stemmen. Maar ik heb zelf de statuten nog niet bekeken.
remlof De ledenreferenda om te komen tot een gemeenschappelijk programma en een gemeenschappelijke lijst starten morgen dus al.
Linus Uit de mail die net naar de leden van GL is gestuurd: Van maandag 10 juli (12.00 uur) tot maandag 17 juli (12.00 uur) zal dit referendum plaatsvinden. Je hebt dus een week de tijd om, digitaal, je stem uit te brengen. De PvdA organiseert tegelijk hun ledenreferendum over dezelfde vraag. Op 17 juli maken we de uitslag van beide referenda bekend en weten we of onze partijen samen de verkiezingen ingaan. Dit referendum gaat dus over een gezamenlijke lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het gaat niet over samenwerking in de gemeenten, de provincies en het Europees Parlement. Het gaat ook niet over een fusie van de partijen. PvdA en GroenLinks blijven twee aparte verenigingen. Morgen krijg je een kiescode in je mail. Hiermee kun je online je stem uitbrengen voor het referendum. We organiseren het referendum dus snel, misschien wel sneller dan velen van jullie hadden verwacht. Maar de uitdagingen zijn groot en onze mensen – afdelingen, vrijwilligers, politici en bovenal de kiezers – verdienen snel duidelijkheid over hoe we de komende verkiezingen in gaan.