• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

janneke141 De linkse partijen kiezen voor een tussenvorm: een gezamenlijk ‘manifest’, naast twee aparte verkiezingsprogramma’s.

Twee opties:
1) het manifest wijkt af van (een van) de programma's. Logische vraag: welke steun je?
2) het manifest wijkt niet af van de programma's. Logische vraag: waarom dan een apart manifest?

Komt lekker sterk en daadkrachtig over zo.

tsjok Of het manifest is minder concreet en zit meer op grote lijnen. Hoeft niet erg te zijn maar het is wel gek daar je eerst de leden laat stemmen en dan toch niet met een gezamenlijk programma komt.

Of bepaalde baantjes dreigen in gevaar te komen bij verdergaande samenwerking.

• Duke replied to this.

Friek

Dat zie je nu best wel in de provincies. Bestuurderspartij PvdA is daar toch redelijk happig op meeregeren met BBB.

Dat het samengaan in het EP het lastigst zou zijn was al bekend, omdat de twee partijen in twee verschillende Europese fracties zitten, S&D en de Groenen/Europese Vrije Alliantie. Het ligt voor de hand dat de gezamenlijke partij straks ondergebracht wordt bij de Groenen, maar als dat niet op tijd kan voor de komende EP-verkiezingen, kan het samengaan van de partijen in het EP natuurlijk best over die verkiezingen heengetild worden.

Dat hoeft de rest van het fusieproces verder helemaal niet in de weg te zitten.

Jammer. Maar het viel te verwachten, een groot links blok is nog toekomst muziek. Met dit enthousiasme geef ik een nieuwe partij nog meer kans.

PolitiekGeaard Met dit enthousiasme geef ik een nieuwe partij nog meer kans.

Dat lijkt mij ook. Vers beginnen zonder de ballast van decennia gedoe binnen links of progressief Nederland.

Duke En dan eindig je dus met de situatie die ik een jaar geleden al schetste: in plaats van dat je van 2 linkse blokken één blokken maakt, krijg je er drie: NieuwRoodGroen, OudRood en OudGroen. De VVD knijpt al in de handjes bij het idee.

PolitiekGeaard Onzin, opnieuw beginnen betekent juist nog meer verdeeldheid op links en is, zoals Janneke ook zegt, de natte droom van de VVD.

En nogmaals, dat het samengaan niet vlot in het EP ligt niet zozeer aan onwil als wel aan stroperige procedures in de gelaagde partijstructuur van dat EP.

• Duke replied to this.

janneke141

Hangt erg af van hoe zoiets werkt. Met een goed verhaal en aansprekende mensen (waar het nu gewoon aan ontbreekt bij bv de fusieclub) eet je de bestaande partijen zo leeg.

En een blok vormen gaat nu ook gewoon niet lukken. Bij ieder excuus laten ze elkaar al los, er zit gewoon geen liefde tussen die partijen.

remlof

Als dat het enige excuus was, dan was er wel een steviger alternatief te bedenken dan een manifest…

Duke Als Timmermans lijsttrekker wordt van de PvdA geldt hetzelfde. Dan krijg je een herhaling van Rutte/Samsom en Balkenende/Bos: Frans/Kerrolajn. Dat gaat ten kosten van andere middenpartijen maar ook van GL, SP en de PvdD.

Maar laten we niet vergeten: het CDA heeft er ook dertien jaar over gedaan om te ontstaan. Het is dus ook niet zo gek dat er soms stappen vooruit worden gezet en af en toe een pas op de plaats. De volgende TK-verkiezingen worden een serieuze graadmeter voor de levensvatbaarheid van de samenwerking. Succesbepalend zal daarin ook het gezicht van de verdere samenwerking zijn. Dan noem ik toch weer Frans Timmermans: dat is de enige kandidaat die én een stemmenkanon is én acceptabel is voor beide partijen.

Sloggi Waar komt de gedachte vandaan dat Frans Timmermans zo'n stemmenkanon zou zijn? Het is een bekende naam. Maar dat was Job Cohen bijvoorbeeld ook en dat bleek uiteindelijk ook geen El Salvador. Bij de Europese verkiezingen scoorde de PvdA redelijk door kiezers uit zijn thuisgebied in Zuid-Limburg. Maar volgens die maatstaven zouden we ons bij wijze van spreken ook op kunnen maken voor Annie Schreijer-Pierik als nieuwe CDA-leider en Jan Huitema als opvolger van Mark Rutte.

Dwersdriever Cohen is en was wel echt een natte dweil. Timmermans is charmant en populair bij een groot deel van het electoraat (behalve bij de extreme haters, maar goed, die stemmen toch niet op GL/PvdA)

Dwersdriever Bij de Europese verkiezingen scoorde de PvdA redelijk door kiezers uit zijn thuisgebied in Zuid-Limburg.

Nu overschat je denk ik toch de electorale impact van Zuid-Limburg.

Cohen was ook een rasbestuurder, terwijl Timmermans echt een zeer ervaren politicus is. Dat lijkt me een belangrijk onderscheid.

Hij maakt in ieder geval het belangrijkste argument voor een stem op Rutte (ervaren, ontbreken van een reëel alternatief) onschadelijk. En wat blijft er dan nog over dat voor Rutte pleit?