• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Nogal ja, ik neem niet eens de moeite om het te kijken.

Sloggi Ik snap het ook niet echt. Hadden ze bij BOOS het idee dat hun item met John de Mol zo goed was dat ze nog een keer zoiets soortgelijks móésten doen?

GSbrder Ja, dat heb je snel in een coalitieland. Daarom is de stelling dat PvdAGL nooit samen met VVD en/of CDA kan regeren ook volkomen absurd.

remlof Zit een fusiepartij van twee bloedgroepen, waarvan één nog nooit op landelijk niveau regeringsverantwoordelijkheid heeft genomen, er op te wachten na fusie nog meer water bij de wijn te doen?
    Lijkt me dat GroenLinks gewoon geen zin heeft te regeren met rechts en waarom PvdA ze daarvan kan overtuigen is mij nog niet uitgelegd.

GSbrder

Ach, paarse varianten kunnen best aanspreken bij GL. Zolang de VVD haar behoefte aan illegaal behandelen van vluchtelingen wat weet te bedwingen tenminste…

GSbrder Dat lijkt me nogal naïef van je gedacht. De GL-leden hebben zelfs met een grotere meerderheid voor verregaande samenwerking met de PvdA gestemd dan de PvdA-leden. En ze weten dondersgoed dat straks zo’n grote linkse middenpartij zal moeten gaan regeren. Sterker nog, dat is zelfs de inzet van de aanstaande fusie en dat wordt ook zo gecommuniceerd.

Duke Een Paars+GL kabinet vergt toch minder versnippering? Snap het wensdenken wel, maar dan moeten D66/VVD flink winnen. Anders hebben ze CDA / CU nodig. En tenzij D66/PvdA/GL meer dan 45 zetels halen, zal het rechter geluid het meeste pijn doen op de linkerflank.

• Duke replied to this.

remlof Lijkt me naïef gedacht dat de GroenLinks-vleugel wil regeren onder Rutte V. Of samen met VVD/CDA onder Klaver-I of Kuiken-I. Dan moet er flink wat water bij de wijn - heeft de kersverse fusieclub daar zin in?

GSbrder

In principe moet zo’n aantal in theorie wel haalbaar zijn. Of in elk geval voldoende zetels om de VVD kleur te laten bekennen.

Duke 45 zetels zou een mooi resultaat zijn. En dan moet VVD er >30 halen.
                Vraag me af wie op dat moment zin heeft om kleur te bekennen.

GSbrder Ja natuurlijk, die willen juist graag regeren. Wel het liefst als grootste partij natuurlijk, maar ook als coalitiepartner zullen ze een duidelijk links en groen stmpel op het beleid willen drukken.

remlof Als ze een meerderheid in de coalitie halen, of de grootste coalitiepartij worden, of opties hebben. Met 20 zetels, afhankelijkheid van Rutte of in een vierpartijenverbond is die stempel een stukkie dunner.

GSbrder Rutte is weg binnenkort en grote kans dat de VVD dan weer de derde grote partij wordt die het altijd al was.

janneke141 Gewoon achter PvdAGL en het CDA is mijn verwachting.
                      BBB stort in als mensen zien dat ze niets voor elkaar krijgen in de provincies en PVV stort in als Wilders optyft,

BBB had al een goeie start in Gelderland met die wolvenafschietmotie 😂