Sloggi Over het algemeen werkt een goede OV-verbinding inderdaad positiever door voor Groningen dan voor Amsterdam. De tijdsafstand per trein is 2u30-3u00, dat is voor 180km in internationaal opzicht erg knap. Hetzelfde effect zag je bij Breda met de aansluiting op de hogesnelheidslijn naar Rotterdam/Amsterdam. Maar hoe positief de corona-crisis ook is geweest voor 'de periferie' omdat mensen verder van hun werk wilden gaan wonen en de ideale forenzenafstand van 30 autominuten per dag nu over 3 dagen in plaats van 5 dagen wordt uitgesmeerd, zie ik Groningen nog niet snel de kritieke massa (in inwoners)/afstand (in auto- of treinkilometers) halen die bijvoorbeeld Amersfoort, Alkmaar of Lelystad hebben tot de hoofdstad.
Wat betreft het kip-ei verhaal; bij langere afstanden (Amsterdam-Groningen, Eindhoven-Heerlen) moet je voor hogere snelheden en kortere reistijden de tussenliggende steden overslaan. Je kunt voor 40 minuten reisafstand prima Rotterdam en Amsterdam aan elkaar knopen, maar dan sla je Delft, Den Haag, Leiden, Hoofddorp en Schiphol over als bestemmingen. Amsterdam dichterbij Groningen brengen is dus niet alleen een keuze voor Groningen, maar ook tegen Almere, Lelystad, Zwolle, Meppel en Assen. Het wordt daarmee een beetje wensdenken van Groningers, want de rest van Nederland ziet de prioriteit van Groningen niet voorgaan op hun eigen regionale reisafstanden tot grote arbeidsmarktcentra en de treinen de andere kant op zullen in de ochtend behoorlijk leeg zijn.
Als we toch Christaller erbij halen, de isotroop van Groningen is lagere orde op z'n best.