remlof Ja, in theorie kan dat. Niet dat ik er een voorstander van zou zijn (ook niet van een pauperpas trouwens), maar als je dat doet dan zal dat toch in een wat bredere visie op mobiliteit moeten. Anders kom je er niet.
Het is leuk dat GL het Duitse voorbeeld van die 9 euro kaartjes aanhaalt, maar dat zorgde vooral voor extra reisbewegingen en niet voor minder mensen die in de auto stappen. Dat lijkt me uiteindelijk ook niet iets wat je wil. De vraag is daarnaast of je ooit een kwalitatief reisproduct met voldoende capaciteit kan bieden als je het gratis maakt en in feite onbegrensd de vraag kan vergroten. Zie ook de 'gratis' kinderopvang.
Dat alles neemt overigens niet weg dat we moeten uitkijken voor onbereikbare buitengebieden. Daar sneuvelen veel te veel OV-verbindingen wegens onrendabel. Dat zijn ze ook wel natuurlijk, maar daarvoor hebben we een concessiesysteem met een aanbestedende (regionale) overheid die geld kan neerleggen zodat de vervoerder een bepaald niveau van bereikbaarheid en serviceniveau in stand houdt. Het platteland loopt toch al leeg, en je wil die ontwikkeling niet aanjagen door overal maar alles te sluiten als er niet genoeg mensen meer voor zijn. Geldt ook voor basisscholen, gemeentekantoren en eigenlijk ook wat primaire winkels, al heb je daar als overheid maar beperkt invloed op.