• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

remlof Geen economische groei meer, alle problemen ten einde.
Volop investeren (?) in de publieke sector en hogere lonen (groei, anyone?)

Overheid geeft bijna de helft van elke euro uit, maar de groei die dit mogelijk maakt, is het echte kwaad.
Geen groei van het BBP en we moeten niet investeren, maar bezuinigen, om de zorguitgaven te kunnen bekostigen.

GSbrder Heel goed, meteen de hakken in het zand en net doen alsof de wereld nog hetzelfde is als in de jaren 80 :')

Geen fossiele subsidies meer scheelt al 17 miljard blijkbaar. Kun je mooie dingen van doen.

remlof Ik heb de afgelopen 40 jaar geen vervanger gezien voor groei in de overheidsfinanciën.
        Laat mij graag overtuigen, natuurlijk. Gratis bier voor iedereen, wie is daar nu tegen?

GSbrder Nederland heeft wel investeringen nodig, veel achterstallig onderhoud in infrastructuur. Maar ik ben het met je eens dat de vraag hoe deze oplopende kosten gefinancierd moeten worden, een spannende is. De oplossing om als overheid op een aantal beleidsterreinen het ambitieniveau te verlagen, zal wel niet op tafel liggen.

Sloggi Die fossiele subsidie (4,5 miljard of 17 miljard, waarheid zal wel ergens in het midden zitten) is bijvoorbeeld lagere belasting op vliegtickets, brandstof en bedrijven. Waar komt dat terecht, anders gezegd, is dat nu "over"?

Dwersdriever De infrastructuur is best goed in Nederland. Of bedoel je niet het gas-, elektriciteit-, wegen- en spoornet, maar iets anders? Natuurlijk is er nog een funding gap, maar meer dan 95% van de landen heeft het slechter dan wij. Overigens ken ik genoeg investeerders in infrastructuur, maar dat is die vermaledijde privatisering waar sommige partijen graag vanaf willen.

GSbrder Groei hoeft ook niet vervangen te worden, die kan, gecontroleerd, nog steeds. Alleen niet tegen elke prijs.

remlof Dus minder groei dan eerst, maar meer groei dan 0? Als ik PvdA/GroenLinks hoor praten, heb ik het idee dat de groeidoelstelling hier 10% per jaar was. De gerealiseerde groei de afgelopen 40 jaar was ongeveer +2,1% (reëel BBP).

GSbrder Groei kan je natuurlijk op verschillende manieren bewerkstelligen. PvdAGL hamert er vooral op dat we andere keuzes zullen moeten gaan maken.

remlof Mijn constatering is dat het frame niet klopt. We hebben de afgelopen 40 jaar andere keuzes gemaakt en geen keihard coûte que coûte "groei musst sein" neoliberaal afbraakbeleid gevoerd. PvdA/GL snapt ook wel dat groei nodig blijft voor zowel overheidsfinanciën als voor burgers (of je het nu publiek herverdeelt of privaat laat), dus of groei op 2,1% ligt, of 1,05%, of 3,15%, is niet zo'n extreme breuk met het verleden. Andere keuzes is vooral schijn, zodra we een paar jaar negatieve groei hebben, moet er wat gebeuren om dit weer in het positieve te trekken.

GSbrder Op alle terreinen in het leven is exponentiële groei op termijn onhoudbaar en destructief, behalve in de economie.

Hoe kan dat?

GSbrder Mwa, overvol spoor, bomvolle wegen, de verwaarloosde bruggen en kademuren in Amsterdam, de slechte bereikbaarheid van verschillende regio's, het overbelaste elektriciteitsnet en ga zo maar door. Er ligt voor vele miljarden aan werk.

Sloggi Op plekken waar het onbelast achterblijft? Of op plekken waar het via de dividendbelasting, loonheffing, BTW, vennootschapsbelasting en de vermogensbelasting terugstroomt naar de schatkist?

Sloggi Op alle terreinen in de samenleving wil PvdA/GL groeien, behalve in de economie/winsten/het bedrijfsleven. Tegelijkertijd moeten die winsten en het bedrijfsleven zwaarder worden belast, zowel relatief als in absolute bijdrage aan de publieke groei.

Hoe kan dat?

Dwersdriever Relatief gezien klein bier, als je het vergelijkt met Duitsland, VK, België, Italië, Frankrijk, VS en Scandinavië. Overvol spoor is overigens minder vol dan in 2019. Het elektriciteitsnet is inderdaad iets waar een hoop geld naar toe moet, meer nog dan naar opwekking.

Sloggi Groei van economie is afhankelijk van GDP per capita. Is er al een einde in zicht aan de waarde die wij kunnen toevoegen per burger?

GSbrder Grondstoffen zijn eindig en er zitten maar 24 uur in een dag. Plus het delven en gebruiken van die grondstoffen heeft naast positieve ook negatieve effecten. Dus ik zou zeggen van wel.