Omtzigt kan serieus wat aan het hele landschap veranderen. Hij lijkt een gooi te doen naar de omvangrijke groep van behoudend-linkse kiezers. Mensen die weinig hebben met 'woke' of de EU, maar wel een deugdelijke politie willen, zekerheid willen hebben in het leven (vandaar dat Omtzigt zich nu zo druk maakt over de ingewikkelde energiemarkt) en niet een speelbal willen zijn van de overheid of andere machtige organisaties (de Shell). Het befaamde kwadrant dat nu niet bediend wordt. Het kan zinvol zijn om voordat hij zo'n partij opricht al zelf aan consolidatie te doen.
(ben er niet helemaal over uit of ik nu zo blij ben met Omtzigt - positief is wel dat hij dan een boel kiezers bij extreem-rechts weg haalt terwijl hij een fel tegenstander was van samenwerking met de PVV)
Sloggi Alleen dan ben je er nog niet. Ik ben zoekende hoe je ervoor zorgt dat zo'n partij weer een brede volkspartij wordt die structureel aan tafel zit als de knikkers verdeeld wordt. En zich dan ook sterk blijft maken voor de eigen grondbeginselen. Dus geen herhaling van Rutte-Samsom.
Ben het eigenlijk wel eens met je hele post. Ik weet niet of een 'volkspartij' nog wel van deze tijd is. Ook in andere landen is dat aan erosie onderhevig. Er zijn in dit land geen volkspartijen meer (nee, ook de VVD niet, met hun geringe aantal leden en waar ze in folders leden werven met het - ik verzin dit niet - 'wordt lid van het netwerk' slogan).
Met corona heeft 'links' wat mij betreft ook wel wat steken laten liggen. Zie nu de berichtgeving over hoe het Nederlandse beleid de ongelijkheden verder heeft vergroot (itt zelfs de VS!), of het voortdurend liegen en manipuleren door de regering. Met beleid dat waarschijnlijk tegen de mensenrechten in gaat en daarom niet wordt toegegeven. Ik ben echt zéér wantrouwend geworden tegenover instanties als het CBS (waar Henk Kamp in heeft zitten wroeten), Eurostat en ook al die fraaie lijstjes waar Nederland top tien staat (Nederland heeft vele rijksambtenaren in dienst die bezig zijn om ons daar zo goed mogelijk naar voren te laten komen). Al die complotdenkers en feitenvrijheid wordt sterk in de hand gewerkt door Rutte zelf. Zo een Piketty geeft zelf aan dat de Nederlandse statistieken mbt inkomen en vermogen eigenlijk een black box zijn.
Risico is natuurlijk wel dat een kritische houding al snel als deloyaal naar een crisisregering kan worden geframed, door het gebruikelijke media-kringetje. Dan zou het zo maar kunnen dat o.a. Telegraaf pal achter de regering en autoriteiten gaat staan (hetgeen DPG, uit monde van Klok en Remarque feitelijk deed). Maar dan neem je trouwens wel wind uit de zeilen bij extreem-rechts, zoals we in andere landen zien.
Sloggi Het kan allemaal zoveel beter in plaats van het is allemaal kut (waar ik zelf ook wel een handje van heb).
We zijn naar mijn indruk nu ongeveer waar Amerika was in de Bush jaren.
Als je bij de V-Dem instituut kijkt (ja, dat neem ik zeer serieus), dan zie je al een dalende lijn in het democratisch gehalte van het land sinds de eeuwwisseling. Daarvoor was, uiteraard, de lijn stijgend, oorlogsjaren uitgezonderd.