Sloggi Volgens mij zijn we het niet oneens. Vooral ook de stelling dat de overheid te veel half en te weinig helemaal doet. Je kunt niet de hele maatschappij tot in ieder detail reguleren en controleren. Dat zorgt voor vacuüms waar ruimte ontstaat voor machtsmisbruik, misverstanden, onduidelijkheden en onmogelijke procedures.
Voor wat betreft je volgende punt, het grootste probleem is volgens mij dat de politiek te veel aan politiseren is. In de gepolariseerde Verenigde Staten en landen met een sterk cliëntele-systeem zie je dat in opvallendste mate, vrijwel iedere functie is afhankelijk van wie je kent of welke partij je steunt. Dat is in Nederland minder opvallend aanwezig, maar volgens mij in veel ruimere mate dan het verleden. De Eerste Kamer is daar een duidelijk voorbeeld van. Daar wordt minder gecontroleerd en meer politiek bedreven. Maar ook een instituut als de Raad van State is voor mij niet onafhankelijk genoeg. Allemaal mensen die directe lijnen hebben met partijleiders/kabinetsleden. Die zelf in het verleden verantwoordelijk zijn geweest voor beleid.
Ik heb het hier in het verleden over referenda gehad, over en een systeem waarbij de eerste of tweede kamer per loterij worden samengesteld en andere alternatieven. Ik snap dat hier weinig enthousiasme voor is en ik heb mezelf beloofd hier niet iedere keer op terug te komen. Maar dat het huidige systeem steeds minder werkt, staat voor mij buiten kijf. En de excessen worden steeds opvallender.