Sloggi Dat vind ik wat makkelijk. Veel gemeenten hebben de afgelopen jaren juist elders bezuinigd om de jeugdzorg overeind te houden. Dan is het niet zo gek dat je compensatie (extra middelen zijn het inderdaad niet) óók elders besteed. Geld is in mijn optiek het probleem ook niet in de jeugdzorg. Als je iets in dit verhaal als onbetrouwbaar moet bestempelen is het de houding van het Rijk.
En dat vind ik dan weer te makkelijk. Je luidt als (Vereniging van) Gemeentes bij herhaling de noodklok omdat de financiering voor de jeugdzorg vanuit het Rijk onvoldoende is (en terecht), maar als het Rijk dan over de brug komt met meer geld ga je dat uitgeven aan dingen waar je, door @Duke enigszins subtiel omschreven, de lokale kiezer mee kan paaien. Lijkt me een schoolvoorbeeld van onbetrouwbaar, vragen om geld voor A en het vervolgens uitgeven aan B. Wat gaan de gemeentes nu doen, volgend jaar weer roepen dat ze te weinig geld hebben voor jeugdzorg?
Het onderliggende probleem blijft uiteraard de decentralisatie in combinatie met de financiering van het gemeentefonds, maar op deze manier met toegekende gelden omgaan is toch echt niet netjes.