• Politiek
  • Het grote onbetrouwbare overheid-topic

Om de slowchat niet te overladen met dit soort troosteloze nieuwsfeiten: voor dit onderwerp een eigen topic.

Rekenkamer maakt gehakt van financieel beleid Hugo de Jonge, hij kan 5 miljard aan corona-uitgaven niet goed verantwoorden
De Algemene Rekenkamer velt op Verantwoordingsdag een snoeihard oordeel over het financiële beleid van de minister van Volksgezondheid. Hugo de Jonge kan ruim 5 miljard euro aan corona-uitgaven niet goed verantwoorden, onder andere omdat de bonnetjes ontbreken.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/rekenkamer-maakt-gehakt-van-financieel-beleid-hugo-de-jonge-hij-kan-5-miljard-aan-corona-uitgaven-niet-goed-verantwoorden~bdf09f97/

Europese rechter: toestemming voor staatssteun KLM klopt niet
De staatssteun die het Nederlandse kabinet afgelopen zomer aan luchtvaartmaatschappij KLM heeft gegeven, had niet goedgekeurd mogen worden door de Europese Commissie, zegt de Europese rechter. Het kabinet gaf 3,4 miljard euro aan steun, in de vorm van leningen en garantiestellingen.
https://nos.nl/artikel/2381373-europese-rechter-toestemming-voor-staatssteun-klm-klopt-niet

‘Het zelfbeeld van Nederland klopt niet meer’
Arno Visser, president Algemene Rekenkamer
Het ministerie van Volksgezondheid is tijdens de coronacrisis organisatorisch en boekhoudkundig door de mand gevallen. „Ze zijn getest en onderuitgegaan”, concludeert Arno Visser.

Het populaire zelfbeeld van Nederland als een land met een goed georganiseerde en efficiënte overheid: het klopt niet langer, zegt Arno Visser onverbiddelijk. „We zijn niet zo goed als we denken dat we zijn.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/19/het-zelfbeeld-van-nederland-klopt-niet-meer-a4044076

Ombudsman vernietigend over gratiebeleid van demissionair minister Dekker
Minister Dekker voor Rechtsbescherming heeft de Nationale Ombudsman, de levenslang gestrafte Cevdet Y. ‘en professioneel betrokkenen’ jarenlang doelbewust misleid. Dekkers argumenten voor het niet verlenen van gratie aan Y. waren onoprecht, en zijn besluit ‘ondeugdelijk’.

Dat blijkt uit een brief van de Nationale Ombudsman aan Dekker. ‘Burgers mogen van een behoorlijk handelende overheid verwachten dat zij (juridisch) correcte besluiten neemt’, schrijft de Ombudsman. ‘Dat is hier niet gebeurd.’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ombudsman-vernietigend-over-gratiebeleid-van-demissionair-minister-dekker~b6c7168b/

Het was dus een druk dagje vandaag in het Haagse. Ik zie nu niet direct een levendig discussietopic voor me - volgens mij zijn we het daarvoor veel te veel met elkaar eens op dit onderwerp - maar misschien heeft dit topic ook meerwaarde als verzameling van nieuwsfeiten waarop we over een paar jaar met elkaar kunnen terugkijken. Dan zijn we op straks nóg dankbaarder dat er een nieuwe bestuurscultuur heerst en dat dit soort zaken amper meer voorkomen in ons publieke bestel.

• Eur likes this.

Ik vind de Nederlandse overheid een gestroomlijnd geheel waar helemaal niks op aan te merken valt.

Come at me bro.

Ik voeg dan ook nog even de meest recente aflevering van Waarde van de Aarde toe.

Zeker de tweede helft van de aflevering gaat over de relatie tussen onze overheid en Shell en hoe Nederland een rol heeft gespeeld in het corruptieschandaal. Misschien niet allemaal erg nieuw, maar toch weer opvallend als je het zo achter elkaar hoort.

Volgens mij kwam deze voorbij in een ander topic (nieuwe episode in de uitholling van de rol van de Tweede Kamer)

“Maar wij zien, bijvoorbeeld ook in de aanpak van de coronacrisis, dat de positie van de Tweede Kamer onder druk staat. En de hoeksteen van de parlementaire democratie is nog altijd het budgetrecht. Publiek geld mag alleen worden uitgegeven niet alleen nadat de Kamer daarover is geïnformeerd, maar ook pas nadat de Kamer het heeft geautoriseerd. Daarvoor hebben we begrotingen, en de behandeling daarvan in de Kamer.

“Er bestaat een uitzondering in het geval dat er dwingende redenen voor de staat zijn. Dan mag de regering vast beginnen met het starten van nieuw beleid, op voorwaarde dat de regering het parlement informeert. Wat we hier zien, is dat gelijktijdig met het informeren van de Kamer per brief – dus al via de uitzonderingsregel – via sociale media en websites is aangekondigd dat mensen 30.000 euro kregen. Als je die berichten terugluistert, wordt er gewoon gezegd: u krijgt voor 1 mei 30.000 euro. Daarmee ontstond een situatie dat de Kamer niet meer in de positie was om te zeggen: dat gaan we toch niet doen. Daarmee is de Kamer voor een voldongen feit gesteld, omdat richting de ouders een gerechtvaardigde verwachting was gewekt dat dit zou gaan gebeuren.

“Nu heeft de Kamer daar achteraf mee ingestemd, maar dat kon ook eigenlijk niet anders meer. Dat bestempelen wij dus als onrechtmatig. Op zijn minst had de Kamer in staat gesteld moeten worden om aan de noodrem te trekken en het toch anders in te richten. Dat is hier niet gebeurd. De Kamer kon alleen nog maar ja zeggen.”

Uit een veel langer stuk over de visie van de Rekenkamer op onder andere het toeslagenstelsel en de bijbehorende affaire.
    https://www.trouw.nl/politiek/hoe-de-wens-om-snelheid-de-zorgvuldigheid-hindert-wij-zien-dat-de-positie-van-de-tweede-kamer-onder-druk-staat~b2f69fa7/

janneke141 Ja dat is echt wel heel merkwaardig en - bij mijn weten - tot een paar jaar geleden ondenkbaar. De Kamer heeft het begrotingsrecht cq. budgetrecht. Dat betekent dat als je geld gaat uitgeven dat buiten de begrotingskaders valt je naar de Kamer moet om middelen te regelen. Dit soort grappen moeten gemeenten eens op deze schaal uithalen, dan staan ze zo onder verscherpt toezicht. Of nog beter, de raad pakt zijn rol en stuurt het college naar huis. Dat de Kamer hier niet meer stampij om maakt zegt genoeg over het voornemen tot een andere bestuurscultuur.

Sloggi Net boven de 50% gaat geen stampij maken omdat ze geacht worden de regering uit de wind te houden, want ze horen bij de coalitie. Pakweg 20% maakt altijd stampij, en dan vooral om het stampij maken, en daar luistert dus ook niemand meer naar. Je houdt niet veel over.

janneke141 De SGP. Dat lijkt soms de enige partij waar nog serieuze staatsrechtelijke kennis zit. Als die beginnen te piepen weet je dat het echt mis is.

Sloggi Die kant van de SGP waardeer ik zeer. Als het niet van die godsdienstwaanzinnigen waren, dan zouden ze best in aanmerking komen voor mijn stem.

Maar goed, dan moet je het dus hebben van drie zetels van een partij met verder vrij marginale ideeën. Dit raakt ieder Kamerlid, hier zou iedere volksvertegenwoordiger vol voor op het orgel moeten gaan. Maar ze zitten erbij en kijken ernaar.

Zitten alleen maar briljante economen bij VWS dus wat kan er misgaan?

• Reya replied to this.

Tem Zitten alleen maar briljante economen bij VWS dus wat kan er misgaan?

Deze is ook leuk:

Ondernemer moet weer langer wachten op coronasteun
                De coronasteun die ondernemers kunnen krijgen als tegemoetkoming voor de vaste lasten is voor het lopende kwartaal met een maand uitgesteld. Het loket voor aanvraag van de steun zou rond deze tijd opengaan, maar uitvoeringsinstantie RVO zegt dat het vanwege technische aanpassingen nog niet lukt.

Pas halverwege juni kunnen aanvragen worden ingediend. Dat betekent dat ondernemers het geld voor het lopende kwartaal later krijgen en waarschijnlijk op zijn vroegst begin juli op de rekening hebben staan.

"Ik ben met stomheid geslagen", zegt horecaondernemer Hans van Heesch. Hij belde gisteren met de RVO om te vragen wanneer het loket open zou gaan. "Eind juni kreeg ik te horen, maar we hebben het geld nu nodig. Het is het duurste kwartaal van het jaar, want het vakantiegeld moet betaald worden. In mijn situatie gaat het om 25.000 euro, dat is voor mij heel belangrijk."

Moet ik eens proberen, mijn betalingen aan de overheid eenzijdig een maandje uitstellen.

janneke141 Kan me ook wel voorstellen dat de Huug niet echt met knikkende knieën een parlementaire enquêtecommissie tegemoet zou zien.

Inclusief moderne variant op: "d'r was niks, er was oorlog en je moest door, weet je wel".

janneke141 Bij de overheid is Q4 dan ook het duurste kwartaal, vanwege de vaste 13e maand en een dagje langer. Dus die verplaatst zich niet in een horecaondernemer.

5 days later

Friek Vooral het element dat uitkeringsgerechtigden een document aan de Belastingdienst moeten verstrekken wat de gemeente eigenlijk helemaal niet kan geven is wel echt fantastisch. Computer says no.

• Reya replied to this.

janneke141

Ja, dat is gewoon systematische incompetentie.

Toch zijn er gemeentes die wel een bruto bijstandsbedrag met hun burgers delen, zoals Tilburg. "Die zetten het bewust op hun website om problemen met toeslagen te voorkomen. Maar die gemeenten zijn echt uitzonderingen", zegt De Vries.

Het aanpassen van een website, dat is natuurlijk een brug te ver voor de koene gemeenteridders.