Ik denk dat ieder land op de wereld te corrupt is, want het enige logische streefniveau is nul maar dat wordt nergens gehaald. Wereldwijd zullen we denk ik erg hoog staan op de ranglijst van niet-corrupte landen, we doen het gewoon niet zo slecht.
Kleine corruptie is van alle tijden, zeker in Limburg. Dat is de categorie 'procedures omzeilen als je de juiste mensen kent en te vriend houdt.' Ongewenst zeker, maar ook weer niet een heel groot probleem. Dat ligt anders als dat tot grote persoonlijke winsten voor de één, of voor grote verliezen voor de ander (een buitenspel gezette commerciële partij) gaat leiden. En helaas volgt grote corruptie nogal snel uit kleine corruptie. We zien daar regelmatig voorbeelden van in de media. Enerzijds goed nieuws, blijkbaar valt het op - maar het kan ook negatief zijn als het grootste deel van de ijsberg echt onder water blijkt te zitten.
Ik denk niet dat je je heel erg druk moet gaan maken over een Limburgs gemeenteraadslid die een bevriende bakker een cateringcontract voor het gemeentehuis ritselt. Dat voorkom je toch niet. Maar de controle op grotere financiële transacties, bijvoorbeeld bij de verkoop van grond of vastgoed, of bij het afsluiten van grote contracten (vervoer, zorg), moet altijd aandacht hebben en ik weet niet of die op dit moment volstaat.
Schimmige partijfinanciering hoeft wat mij betreft geen corruptie te zijn trouwens. Het kan, maar het hoeft zeker niet. Of het gewenst is, is wat anders.