Venrayse raad zegt vertrouwen op in wethouder Loonen
Nagenoeg de gehele gemeenteraad staat achter een motie van wantrouwen die is ingediend tegen wethouder Jan Loonen.
Alleen Loonens eigen CDA steunde de motie van wantrouwen niet.
Vertrouwen kwijt
Loonen werd woensdagavond in de gemeenteraadsvergadering het vuur aan de schenen gelegd vanwege vermeende belangenverstrengeling bij het kopen van gronden in het Loobeekdal. Die belangenverstrengeling is volgens een woensdag openbaar gemaakte onderzoek niet bewezen, maar de raad zegt het vertrouwen kwijt te zijn in de wethouder.
Lees ook: Rapport Berenschot: Loonen handelde volgens gedragscode Integriteit
'Dag vol opluchting'
Eerder op de avond sprak Jan Loonen nog van een dag vol opluchting, omdat volgens de wethouder zelf het onderzoek hem vrijpleitte van alle aantijgingen. "Ik voel echter ook verbazing en ongeloof. Wat had ik nog meer kunnen doen dan wat ik al deed om integer te handelen?" vroeg hij zich hardop af.
Eerdere dossiers
Op die vraag wist de gemeenteraad het antwoord en was keihard: Jan Loonen moet vertrekken als wethouder. Martin Leenders van Samenwerking Venray verwoorde het als volgt: “Al in eerdere dossiers hebben wij ons vertrouwen opgezegd in deze wethouder. De schijn van belangenverstrengeling schaadt niet alleen de wethouder, maar ook Venray zelf. Een aangeschoten wethouder zal niet geloofd worden.”
Ook Bas Künen van de VVD is duidelijk over het geschonden vertrouwen: “Deze wethouder lijkt te denken dat alles is toegestaan dat niet bij wet verboden is.”
Burgemeester
Ook burgemeester Luc Winants komt niet ongeschonden uit de strijd als het aan de gemeenteraad ligt. Met zijn publiekelijke steun aan wethouder Loonen en de woorden 'Voor hem steek ik mijn hand in het vuur' heeft hij volgens de raad de indruk gewekt partij te kiezen. Tino Zandbergen van Venray Lokaal sprak van een gele kaart voor de burgemeester, iets dat veel raadsleden onderstreepten in de vorm van een motie van afkeuring.