In navolging op Linus' topic over het muziekjaar 1971, leek het me leuk een topic te openen om het muziekjaar 1991 wat nader te beschouwen
Na een video van Rick Beato te hebben gezien, over de herfst van '91, waarin de albums Nevermind van Nirvana, Ten van Pearl Jam, Badmotorfinger van Soundgarden en Blood Sugar Sex Magik binnen enkele weken van elkaar uitkwamen (en dan ook nog eens met Use Your Illusion van Guns 'n Roses en Achtung Baby van U2 erdoorheen), ben ik eens verder gaan kijken naar wat er in dit (in meerdere opzichten) schitterende bouwjaar van 1991 allemaal ter wereld is gekomen.
Drie dagen geleden was het ook de 30e verjaardag van Unfinished Sympathy van Massive Attack, waarvan het album Blue Lines later dat jaar zou worden uitgebracht:
Voor mijn persoonlijke muzikale ontwikkeling waren met name de volgende albums bijzonder invloedrijk:
Spiderland van Slint. Hiermee werd een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van math- en postrock. Met name dat laatste genre kan op mijn bijzondere belangstelling rekenen.
Loveless van My Bloody Valentine. Een beetje wat Slint voor de math- en postrock deed, deed dit album voor de shoegaze.
Human van Death. Ook een landmarkalbum, maar dan in de extreme metal. Van het "lompe" werd hier de trend ingezet naar veel technischere death metal. Het is ook het bestverkochte album van Death.
En dan ook een plekje voor Suffocation:
Met name de riff op 2:51 is bijzonder invloedrijk geweest, omdat riff stijl een hele stortvloed aan generieke kloons heeft opgeleverd in het slammetal genre.
En als afsluiter wil ik dan nog even wijzen op White Light from the Mouth of Infinity:
Kortom: meer dan genoeg moois om uit te kiezen. En dan heb ik ongetwijfeld nog een hoop pareltjes over het hoofd gezien. Wat zijn jullie favorieten uit 1991?