In navolging op Linus' topic over het muziekjaar 1971, leek het me leuk een topic te openen om het muziekjaar 1991 wat nader te beschouwen

Na een video van Rick Beato te hebben gezien, over de herfst van '91, waarin de albums Nevermind van Nirvana, Ten van Pearl Jam, Badmotorfinger van Soundgarden en Blood Sugar Sex Magik binnen enkele weken van elkaar uitkwamen (en dan ook nog eens met Use Your Illusion van Guns 'n Roses en Achtung Baby van U2 erdoorheen), ben ik eens verder gaan kijken naar wat er in dit (in meerdere opzichten) schitterende bouwjaar van 1991 allemaal ter wereld is gekomen.

Drie dagen geleden was het ook de 30e verjaardag van Unfinished Sympathy van Massive Attack, waarvan het album Blue Lines later dat jaar zou worden uitgebracht:

Voor mijn persoonlijke muzikale ontwikkeling waren met name de volgende albums bijzonder invloedrijk:

Spiderland van Slint. Hiermee werd een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van math- en postrock. Met name dat laatste genre kan op mijn bijzondere belangstelling rekenen.

Loveless van My Bloody Valentine. Een beetje wat Slint voor de math- en postrock deed, deed dit album voor de shoegaze.

Human van Death. Ook een landmarkalbum, maar dan in de extreme metal. Van het "lompe" werd hier de trend ingezet naar veel technischere death metal. Het is ook het bestverkochte album van Death.

En dan ook een plekje voor Suffocation:

Met name de riff op 2:51 is bijzonder invloedrijk geweest, omdat riff stijl een hele stortvloed aan generieke kloons heeft opgeleverd in het slammetal genre.

En als afsluiter wil ik dan nog even wijzen op White Light from the Mouth of Infinity:

Kortom: meer dan genoeg moois om uit te kiezen. En dan heb ik ongetwijfeld nog een hoop pareltjes over het hoofd gezien. Wat zijn jullie favorieten uit 1991?

Ook al is ie in de OP al genoemd, 1991 zal voor mij muzikaal altijd het jaar blijven van

Blijft voor mij toch wel de beste live-act, voor zover ik ze zelf heb mogen aanschouwen.

Dit vat voor mij 1991 wel aardig samen:

https://www.vera-groningen.nl/poll-results-1991/
    Concerten Grote Zaal // Concerts Mainstage

The Jesus Lizard (USA)
    Jonathan Richman (USA)
    Gwar (USA)
    Poison Idea (USA)
    God Bullies (USA)
    fIREHOSE (USA)
    Codeine (USA)
    Boss Hog (USA) (december)
    Dead Moon (USA)
    Boss Hog (USA) (februari)
    Tad (USA)
    The Ex (Nederland)
    Dinosaur Jr (USA)
    Nova Mob (USA)
    Shotgun Wedding (USA)
    Beat Happening (USA)
    Moving Targets (USA)
    Bongwater (USA)
    Thee Headcoats (UK) (november)
    Fruit Child Large (USA)
    The Fuzztones (USA)
    Paradise Lost (UK)
    Thee Headcoats (UK) (juni)
    Moonlizards (NL)
    Gumball (USA)
    Spermbirds (DLD)
    Silverfish (UK)
    Afghan Whigs (USA)
    Hole (USA)
    Half Japanese (USA)
    Yo La Tengo (USA)
    Babes In Toyland (USA)
    Victims Family (USA)
    Thin White Rope (USA)
    The Leaving Trains (USA)
    Caspar Brötzmann/Massaker (DLD)
    Gray Matter (USA)
    Coffin Break (USA)
    Morbid Angel (USA)
    Eleventh Dream Day (USA)
    Prime Time Party met Ouke Baas (NL)
    Ab Baars (NL)
    Windischgrätz (NL)
    KBO (YU)
    The Tragically Hip (CAN)
    Ween (USA)
    Dream Warriors (CAN)
    Bastro (USA)
    Lunachicks (USA)
    Thud! (NL)
    ‘De Dag van het Jaar’: Vera Actie Festival (22 juni) met Claw Boys Claw, Moonlizards, Thud!, Rat Patrol, Windischgrätz, Hangin Manes, Slow-Ones, Captain Nemo, Paul Morelli, Wicket Path Of Sin, Shattering Flowers, Wishing Tree, Kissing Hippos, Cockroaches en Firebirds.

Een paar van de meer legendarische concerten heb ik genmist; Jonathan Richman omdat ik de naam niet herkend had, Gwar omdat ik ziek was (avond van mijn diploma-uitreiking).
    Maar bij alles was ik betrokken, als offsetter van de Vera-krant, als vrijwilliger om bier drinken/tappen, podia bouwen en wat dies meer zij.

Drietebuul Wat zijn jullie favorieten uit 1991?

Wat toppers die ik nog niet gezien heb: het debuutalbum van Smashing Pumpkins is top.

En natuurlijk REM.

En deze, waarvan ik eigenlijk dacht dat ie veel nieuwer was:

En het beste album dat RHCP ooit gemaakt heeft

Verder zijn Nevermind in mijn pubertijd en Loveless daarna twee van de albums die het meeste invloed op mijn (muzikale) ontwikkeling hebben gehad. Pareltjes.

sigme The Jesus lizard is ook echt een onderschatte band.

Drietebuul Wat zijn jullie favorieten uit 1991?

Deze cd heb ik helemaal grijs gedraaid in 91 geloof ik.

Album van Sting is eigenlijk ook wel mooi en staat hier ook nog in de cd kast.

En Into the Great Wide Open van Tom Petty is gewoon een pareltje.

Out of Time (R.E.M.) & Achtung Baby (U2) zijn wel echt de twee grote favorieten van mij uit dit jaar. Het is verder niet echt 'mijn muziekjaar'. Maar dat betekent uiteraard niet dat ik naar R.E.M. en U2 niks kon waarderen. Dus om nog een paar prima nummers te noemen:

De laatste CD van Queen tijdens het leven van Freddie Mercury (die aan het eind van 1991 zal overlijden).

Seals debuut

Een nummer die ik meestal oversla vanwege het thema. Maar mooi is het wel.

En tot slot pure nostalgie, als kind wist ik zeker dat het niet beter werd dan dit. En je kan er ook nog een heel mooi op balletten als je 7 bent.

Voor mij is Ten van Pearl Jam gewoon het album van 1991. Ik heb het de hele jaren 90 door ook gewoon grijs gedraaid en zet het nog steeds graag op.

In deze playlist mist nog "Dirty Frank" als laatste nummer, die stond alleen op de Europese release van Ten geloof ik. Was wel een must met m'n blowvriendjes waar uiteraard een Frank bij zat.

remlof
        Net even mijn Last.fm-pagina nagekeken, en Ten is ook mijn meestbeluisterde album uit 1991. Op plek 45 overall, zelfs.

Door al dat gekletst hier de afgelopen dagen eens lekker Gish - Siamese Dream - Melon Collie - Adore - Machina gedraaid 😀

Nu 'Cyr', das toch andere koek, iets te poppy/elektronisch voor mijn smaak...