Ossu Vind ik te makkelijk. De 'minderheden' van Saudi Arabië zijn natuurlijk niet de elite, maar de slaven en koelies onderaan. Net zoals we bij Marokkanen over de bewoners van het rifgebergte en de berbers spreken, niet over de hofhouding van de Koning; of vanuit Amerikaans perspectief de Mexicanen. Dat zijn de grote getallen en de meute die naar het Westen en de Verenigde Staten trekken, niet de kingpins en druglords bovenaan.
Saudi Arabië heeft bovendien een negatieve rol gespeeld in de Arabische Lente, een episode waar de woke kant juist zo opgewonden over was en bijna automatisch steunde (en alt-right en China cynisch bekeken). Daar komt dan nog bovenop de redelijk positieve rol van de Turkse autoriteiten in deze documentaire en het naar boven krijgen van de feiten en omstandigheden. De Turken zijn hier grotendeels de good guys, en de politieke klasse in Saudi Arabië was al sinds minimaal 11 september verdacht in progressieve/woke hoek (Carlyle groep, het feit dat de meeste kapers Saudisch waren, gepland door Saudi... het kwam niet uit de neocon hoek zal ik maar zeggen).
Natuurlijk is het logisch dat deze bedrijven geld willen verdienen (het gebeurt in de EU ook wel, deze dingen - wordt ook benoemd dat Saudi Arabië heel veel mensen en instanties heeft weten te beïnvloeden) maar voor mij betekent het dat er wel goed nagedacht moet worden en niet alles zomaar aan 'de markt' moet worden overgelaten. Er mag best eens goed/beter nagedacht worden over de verticale mediaconcentratie, de toegevoegde rol van een moderne en niet-Poolse publieke omroep en dat soort zaken.
"Disturbing trends are nevertheless visible: extremist populist politicians attack the legitimacy of established media; foreign governments sometimes press Dutch politicians to intervene when journalists report negatively about their countries."
https://rsf.org/en/netherlands
Zou dat effect kunnen hebben? Dat is zeker niet ondenkbaar, zie bijvoorbeeld wat er is gebeurt in coronatijd (grip willen krijgen op talkshows, De Telegraaf opdragen om RIVM heel te houden, Volkskrant hoofdredacteur Pieter Klok in de pas laten lopen - bronnen en bewijs te over).