Klopkoek Boomer analyse. Ook die decennia hadden takke muziek op de hitlijsten, en nu wordt er ook nog prima muziek gemaakt. Verder wil ik er nog wel een klasse argument tegen aan jakkeren. Hitlijsten waren vroeger gedreven door de aankoop van LPs, een hobby dat met de aanschaf van dure Hifi apparatuur niet voor jan en allemaal te doen was. Nu is het volledig gebaseerd op gratis clicks, likes en views.
In de Jaren 70 heb je nog een periode gehad dat moeilijk gepingel direct vanaf de conservatorium (lees prog rock) als broodjes verkochten. Inmiddels bestaat dit alleen nog maar in de metal-scene voor harige autisten zoals ik. Dat soort dingen ga je nooit meer krijgen, en waarschijnlijk is dat ook wel goed. Histlijsten waren vroeger gewoon gedreven door een bepaalde groep mensen, nu is het in dat opzicht 'democratischer'.
Maar het typische is altijd als men zanikt over 'muziek is niet meer zoals vroeger', men bijna altijd één of ander rock bandje pakt voordat punk doorbrak en dan lekker met oogkleppen op elitair tegen moderne popmuziek zit te ageren "toen maakten we nog echte muziek!". Óf men pakt juist de eigen takke herrie van toen ze jong waren.
Op die laatste noot, om dit topic volledig te derailen: er zit hier in tukkerland inmiddels een radio op de FM-band die alleen maar jaren 90' en 00' (s)hits draaien. "Joy Radio". Echt verschrikkelijk, maar prachtig om er zo nu en dan ironisch naar te luisteren. Ik heb een lijstje qua radiokanalen in mijn auto, samen met een paar lokale piratenzenders, om mijn vriendin of andere nietsvermoedende bijrijders zo nu en dan het leven zuur te maken.