PolitiekGeaard Ik vind dit niet zo een heel sterke reactie. De enige onderbouwing voor fascisme is het beperken van de gezondheidszorg (in de eerste plaats minderjarigen) voor de mensen met verbouwingswensen.
Fascisme was natuurlijk vóór eugenetica en het betere knutselwerk. DeSantis daarentegen stelt paal en perken aan het geknoei met het door de schepper gegeven lichaam. Mode en trendgevoelige minderjarigen mag je misschien best beschermen tegen zichzelf. Wilsbekwame volwassenen mogen wat mij betreft helemaal los gaan met het vleselijke creatief met kurk, en ik ben bekend met de restricties door DeSantis op dat vlak (als je de procedures volgt kan het nog steeds, per informed consent), maar fascisme lijkt het me toch niet. Je fixatie met dit onderwerp is mij bekend, het is gewoon niet zo dat iemand met een beperkend standpunt gelijk een fascist is.
DeSantis lijkt me meer iemand van het allooi George W. Bush en Mike Huckabee. Trump zit daar nog weer verder vandaan. Voor een forse verbetering is niet heel veel nodig. Van der Plas is óók een verbetering wanneer je haar naast Baudet zet.
Schoolboeken en bibliotheekboeken verbannen - om maar iets zelf in te brengen - was al staande praktijk lang voordat Trump en DeSantis langs kwamen kijken. Dat is niet nieuw, niet fascisme, en is trouwens ook in Nederland een dingetje (geweest).