Amerikaanse politiek #5 - Idiocracy
We gaan de tweestrijd tussen een seniele zak hooi en een fascistische gek gewoon nog een keer overdoen.
PolitiekGeaard Probleem is dat als de fascistische gek deze keer weer wint het gewoon klaar is. Dan zal ie zich de macht niet meer laten ontglippen.
remlof De fascistische gek heeft niet het eeuwige leven. En in tegenstelling tot andere fascistische gekken woont deze niet in een dictatuur maar in een land waar de inwoners daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om op iemand anders te stemmen.
Maar voor wat ik lees, is de steun ook binnen het republikeinse kamp voor Trump toch niet meer zo breed als een aantal jaar geleden toch?
janneke141 Maar voor wat ik lees, is de steun ook binnen het republikeinse kamp voor Trump toch niet meer zo breed als een aantal jaar geleden toch?
Die lui zijn ook niet helemaal gek…
janneke141 En in tegenstelling tot andere fascistische gekken woont deze niet in een dictatuur maar in een land waar de inwoners daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om op iemand anders te stemmen.
Je bedoelt het land waar letterlijk een coup is geprobeerd te plegen de vorige keer dat hij verloor? Het scheelde maar een paar mensen die geen ja zeiden waar dat had gemoeten of het was nog gelukt ook.
janneke141 Maar voor wat ik lees, is de steun ook binnen het republikeinse kamp voor Trump toch niet meer zo breed als een aantal jaar geleden toch?
En ja, de steun voor Trump is kleiner dan in 2016, maar als hij de primary wint zal de hele partij zich weer achter hem scharen. Dat gebeurde destijds na de primary overigens ook.
- Edited
tsjok Ik vermijd niet voor niets de term 'democratie'
janneke141
Ik deel de vrees van Remlof wel. En dan is het niet alleen klaar met de VS, maar dan kunnen we bijvoorbeeld Oekraïne ook wel afschrijven. En of er nog sprake kan zijn van een transatlantisch bondgenootschap, wanneer de grootste speler binnen dat bondgenootschap uitgesproken fascistisch is geworden betwijfel ik ook. Dus het zal het einde betekenen van de globale dominantie van de westerse cultuur. Breekt het tijdperk van China, waar Trump meende zo hard tegen te strijden, eindelijk aan.
Best belangrijke verkiezingen.
tsjok Je bedoelt het land waar letterlijk een coup is geprobeerd te plegen de vorige keer dat hij verloor? Het scheelde maar een paar mensen die geen ja zeiden waar dat had gemoeten of het was nog gelukt ook.
Nouja, dan was het oprecht nog maar de vraag geweest of het leger daarin mee was gegaan. Het was vooral alle decorum en traditie (natuurlijk ook extreem belangrijk bij machtsoverdracht) die het raam uit ging.
Ben oprecht wel benieuwd hoevhet precies was gelopen als al die Republikeinen Biden geweigerd hadden, maar ik denk dat er dan oprecht een burgeroorlog was uitgebroken.
- Edited
Eur Wordt een beetje alt history zo, maar ik ben echt heel benieuwd wat er was gebeurd als Pence mee was gegaan in het plan en de uitkomst niet had vastgesteld en daarna de neppe kiesmannen op Trump hadden gestemd. Het is inderdaad sterk de vraag of het leger daarin mee was gegaan, maar goed, op het moment dat je twee mensen hebt die claimen president te zijn en het leger niet meer gehoorzaamt aan de zittende regering ben je al wel héél ver in bananenrepubliekterritoir als land.
ik denk dat er dan oprecht een burgeroorlog was uitgebroken.
Ja, dat denk ik ook. Angstaanjagend hoe dicht bij dat eigenlijk was als je de stukken van de 6-januaricommissie leest (hoewel ik niet denk dat het plan ooit had kunnen werken).
- Edited
tsjok Je kunt op dat vlak ook wel de nodige verwijten maken aan de geriatrische progressieve leden van het Hooggerechtshof die niet tijdig plaats hebben gemaakt voor progressieve vervangers op een moment dat de Democraten daar de mogelijkheid toe hadden. Trump heeft dat instituut voor een lange periode beïnvloed in het voordeel van aartsconservatieven. Dat is echt de naarste erfenis van zijn vier jaar in het Witte Huis.
- Edited
Dwersdriever Ja, zeer zeker. Bader Ginsburg had gewoon af kunnen en moeten treden vroeg in Obama's termijn. En de Democraten hebben ook al zelf de kans gehad om de filibuster voor SCOTUS-benoemingen af te schaffen, maar dat niet gedaan. Ook cruciaal in dat aspect.
Het gevolg is een oerconservatief hof dat er nog decennia zal zitten. En naar het de laatste tijd blijkt ook nog een corrupt hof.
tsjok Bader Ginsburg had gewoon af kunnen en moeten treden vroeg in Obama's termijn.
Het is eerder triest dat dat soort dingen nodig is. Laten we wel wezen: als RBG was afgetreden tijdens Obama zodat die een nieuwe rechter had kunnen benoemen, hadden de democraten hetzelfde gedaan als Trump later. Alleen dan uiteraard in de door hun gewenste richting. Met een objectief, a-politiek en neutraal hof heeft het in elk geval niks te maken.
janneke141 Oh, dat klopt absoluut. Het land is politiek op federaal niveau echt helemaal kapot. En de catch is dat hervormingen doorgaans nadelig zijn voor de partij die momenteel aan de macht is, dus er iets aan doen is niet echt aantrekkelijk.
Al heeft Biden wel enige maatregelen aangekondigd (maar nog niet gerealiseerd) om de situatie iets te verbeteren.
Sowieso, een land dat belangrijke beslissingen door juristen laat nemen verdient niet beter. Beetje als je economie door makelaars laten runnen.
Je zou het met de hitte bijna vergeten, maar:
Amerikaanse oud-president Trump gearresteerd in rechtbank Miami, wordt vanavond voorgeleid
Met een vox-pop item dat als het welbekend inkijkje fungeert in het openluchtgesticht dat de VS is.
Drietebuul Trump is echt fucked. Deze aanklacht is zo ernstig en er is zo gigantisch veel bewijs. Het lijkt een beetje op 'weer een aanklacht' na die in New York van april, maar dit is echt totaal andere koek.