tsjok
Ja, het is bijzonder karig verwoord voor een stukje tekst waar in de VS zoveel waarde aan wordt gehecht. Denk dat men daar later wel lering uit heeft getrokken, en we daarom nu opgescheept zitten met wetboeken waar je iemand mee dood kan gooien.
Maar, met jouw interpretatie als uitgangspunt, kom je bij de vervolgvraag: wat kwalificeert dan als een militie? Als Jim Bob en Cleetus af en toe lekker samen op wat blikkies gaan schieten: zijn ze dan niet eigenlijk aan het trainen om The Greatest Country on Earth te verdedigen tegen het communistisch gevaar, mocht dat ooit nodig zijn?
Vind het ook wel een interessante toevoeging dat beoogde doel kennelijk "the security of a free State" is. Dus niet de individuele vrijheid van de burger, tegen schendingen van medeburgers dan wel de staat.
Je zou het ook uit kunnen leggen als: iedere staat heeft één (want "a wel regulated militia", in enkelvoud) militie die - indien nodig - tegenwicht kan bieden tegen het leger van de federale overheid, en als je lid bent van die ene goed gereguleerde militie in je staat, dán mag je wapens dragen. En dan is het volgens mij niet eens in strijd met de tekst.
En ik ben dan wellicht te progressief voor Amerikaanse maatstaven, maar ik beschouw wetten als hypothesen voor het bereiken van rechtvaardigheid: we hebben aanknopingspunten om te verwachten dat deze regeling als uitkomst "rechtvaardigheid" oplevert. Dat gaan we testen, en als de rechter of wetgever constateert dat de regeling níet (in alle gevallen) tot rechtvaardigheid leidt, passen we de regeling iets aan op basis van de opgedane kennis en nieuwste inzichten. Zo gaan we, met de wetenschappelijke methode in de hand en stapje voor stapje, op zoek naar de meest rechtvaardige samenleving.
In de VS lijkt het radicaal anders te gaan. Men lijkt daar niet op zoek naar rechtvaardigheid; men heeft rechtvaardigheid daar een paar honderd jaar geleden al gevonden en opgeschreven in de grondwet. We hoeven dus geen regelingen te verbeteren of te finetunen, want alles dat we aanpassen is toch maar pure degeneratie van "de perfecte blauwdruk van de perfecte staat (voor altijd)".