Eens met @tsjok .
Ik denk dat het wegrelativeren van de huidige politieke ontwikkelingen - met name in de VS - (en de dreigende voortzetting daarvan onder Trump) een soort historisch elitarisme is. In het verleden zijn talloze voorbeelden van (al dan niet succesvolle) aanvallen op de democratie te vinden. Het idee dat het nu enkel zou gaan om een "iets rechtser dan we in Europa gewend zijn"-kandidaat vertrouwt naar mijn mening (onterecht) op de onaantastbaarheid, duurzaamheid of vanzelfsprekendheid van de moderne democratie. Alsof "we" niet dezelfde fouten meer kunnen maken als in het verleden talloze keren zijn gemaakt, en niet meer in dezelfde vallen trappen als men in het verleden talloze keren trapte.
Een tweede presidentschap voor Trump zou het einde inluiden van Amerika als "leider van de vrije wereld", misschien überhaupt van "de vrije wereld". Dan gaan we zien hoe de wereld eruit ziet bij het machtsvacuüm dat de VS achterlaat, en als China, Rusland, India, en andere ontwikkelende economieën uit gaan vechten wie de dienst uit zal gaan maken.
Misschien ben ik dan weer té dramatisch ingesteld, maar ik zie bij een Trump-overwinning een Val van Rome-moment.