Het is allemaal om moedeloos van te worden.
Allereerst is er de VVD die gewoon door gaat met hun standenmaatschappij en klassenjustitie project, de uitbuiting, de vernedering, de onderdrukking, de exploitatie van mensen. De kapitaalaccumulatie aan de top.
Stel je voor dat er geen schoonmakers en stratenmakers meer over blijven. Internationaal is er geen enkel politicologisch onderzoek die deze partij nog als 'liberaal' ziet.
De partij van het strenge straffen, maar de handhaving komt aantoonbaar vooral bij de mensen met een kleurtje terecht. Die hebben een drie keer hoge kans op een hoge straf voor hetzelfde vergrijp.
Dan hebben we nog de 700+ woordvoerders en verslaggevers zoals Noorlander, Wulp die eigenlijk ook woordvoerder zijn. Of 'journalisten' zoals Mathijs Bouman en Jesse Frederik die al schnabbelend en cherry pickend de status quo verdedigen (Ton Verlind had daar laatst een goed stuk over). Met journalistiek verdien je tegenwoordig helemaal niks, met lekker graaien bij de zorgverzekeraars en incassomaffia doe je dat wel.
Jesse Frederik zijn boek over de toeslagenaffaire is pure schande en terecht afgefakkeld door Pieter Klein en Eric Smit. Linea recta in de open haard ermee. Het quinoa vretende volk op GoodReads slikt het boek als zoete koek.
Last but not least het steeds actiever geworden CBS, waar allerlei waarborgen voor onafhankelijkheid door Henk Kamp doelbewust zijn gesloopt. Ze moesten meer opiniërend gaan optreden. Nare cijfers over toeslagenouders worden diep weggestopt of niet bij gehouden. Het CBS stopte die (onvolledig bijgehouden) uithuisplaatsingen even diep weg op hun website.
Nederland is helaas een democratie en rechtsstaat in verval. Dat zijn grote woorden maar helaas zonder overdrijving de realiteit. Jort Kelder en WNL directeur Bert Huisjes noemen de toeslagenaffaire een "klein incident".
Om een positieve uitzondering te noemen (waar ik het vaak genoeg niet mee eens ben): Sander Schimmelpenninck.
P.S. De aanleiding tot mijn abrupte woede uitbarsting was dit artikel. Het gaat gewoon door.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/mag-de-kwetsbare-burger-nu-ook-al-niet-meer-naar-de-rechter~b12b9037/
N.B. als ik volgens mijn portemonnee moest stemmen, dan zou het D66 moeten zijn, maar dat heb ik dus niet gedaan.