Friek
‘Weggewerkt’ memo Toeslagenaffaire: e-mails nu op straat
Een ‘explosief’ memo over de Toeslagenaffaire is niet ‘weggemoffeld’, maar werd niet breed gedeeld zodat in kaart kon worden gebracht wat er met dat signaal was gebeurd. Dat zegt staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Toeslagen) in een brief aan de Tweede Kamer.
[...]
RTL Nieuws en Trouw maakten vorige week melding dat het ministerie van Financiën ‘een signaal’ had gekregen dat het memo bewust is weggewerkt. Het ministerie gaf daarop vandaag e-mails vrij waarin te lezen was dat er inderdaad door een ambtenaar werd nagevraagd bij collega’s hoe breed het memo was verspreid. Daarbij mailde een ambtenaar: ,,Niet verder verspreiden en ook niet in digidoc hangen.”
Volgens Van Huffelen was ‘het verzoek om het memo nu niet te archiveren bedoeld om een zuivere reconstructie van de opvolging van het memo mogelijk te maken’. ,,Ik heb geen enkele reden om aan de integriteit van deze medewerkers te twijfelen.
[...]
Kamerlid Renske Leijten (SP) neemt daar geen genoegen mee. ,,De ondervragingscommissie had het memo bijna niet, en had deze e-mails niet. Het is gewoon ‘operatie doofpot-bijna geslaagd’. Dit kan gewoon niet. Ik kan dit niet meer aanhoren. Het memo-Palmen had gemeld moeten worden, en deze mail had ook bij de stukken aan de commissie moeten zitten in 2019.”
Logische verklaring inderdaad. Ze waren grondig en integer intern onderzoek aan het doen. Daarom werd het stuk natuurlijk ook niet gedeeld met de parlementaire commissie.
Het wordt tijd dat er ambtenaren en bestuurders in de bak belanden. Zolang deze kanker in ons openbaar bestuur blijft voortwoekeren worden partijen als de PVV en FvD alleen maar groter. En terecht, zou ik bijna zeggen.