remlof Caroline van triple-B bedankt de schoonmakers even. Ook wel terecht gezien haar frequente toiletbezoek.
janneke141 Nou, op basis van wat de kranten erover schrijven was het dus precies het toneelstuk dat we konden verwachten. We kunnen ons dus gaan opmaken voor een Rutte-IV die op exact dezelfde manier verder gaat als editie drie.
Linus Het was ook niet genoeg om nu het demissionaire kabinet per direct weg te sturen en drie grote partijen te onthoofden. Dat was gewoon onverantwoord geweest.
janneke141 Linus Dat ben ik met je eens, maar het circus van gisteren ademde in al zijn poriën "we zeggen een paar keer sorry omdat er een tv-camera op staat, maar niet omdat we het menen". Of denk jij wel dat er nu echt iets gaat veranderen in de verhouding tussen regering en TK?
Linus janneke141 Niet slechts op basis van dit gedoe. Maar het telt wel mee denk ik. Rutte zei gisteren dat hij aan het broeden is op een manier zonder dat maandagoverleg met de fractievoorzitters waardoor de fracties in de Kamer weer wat zelfstandiger worden. Als dat zo is (en het wordt niet vervangen voor een nog geheimer overleg), dan is dat wel winst van deze hele discussie.
Sloggi Linus Op zich een goed idee van hem. Vernieuwend ook. Misschien zou je dat overleg op vrijdag kunnen doen, lekker net voor het weekend. Zet je een paar ministers bij elkaar en O wacht...
Linus janneke141 Zeker. En dan ook nog het punt dat Rutte in de buurt van de uitgang dwaalt. Dit wordt zijn laatste kabinet en we weten nog niet wat we er voor terug gaan krijgen.
janneke141 Linus Zijn laatste kabinet zal een kwetsbare worden gezien de politieke verhoudingen en de ellende die er nog uit Parlementaire Enquetes gaat komen. Dat gaat de kans op een wat meer open bestuursvorm eerder kleiner dan groter maken volgens mij, omdat er voor Rutte en de coalitiepartners nog meer aan gelegen is om elkaar zeer stevig vast te houden om dat te gaan overleven. Dit wordt gewoon weer een regeerakkoord van tachtig pagina's. Wiens handtekeningen er dan verder ook onder staan.
Linus janneke141 Dat denk ik ook, zeker omdat partijen als PvdA en GL (die waarschijnlijk gaan aanschuiven bij het motorblok) anders niks voor elkaar gaan krijgen. De meerderheid van de Kamer zal alle groene maatregelen en plannen voor menselijk vluchtelingenbeleid afknallen.
Sloggi Als ik mijn cynische bril (met enige moeite) even afzet zie ik in de motie van de PvdA en GL best wat positieve zaken. Het borgen van een hardheidsclausule of discretionaire bevoegdheid in wetgeving en meer middelen voor sociale advocatuur is in ieder geval een eerste stap in de richting van meer rechtszekerheid voor de mensen die het het hardst nodig hebben.
Friek Sloggi Ja, prima motie was dat eigenlijk. Uitbreiding sociale advocatuur en meer discretionaire bevoegdheden voor ambtenaren lijken me geen overbodige luxe.
janneke141 Sloggi Dat is inderdaad buiten de "bestuurscultuur" om wel winst, het zou de positie van de burger tegen een doorgeslagen overheidsjacht wel beter moeten beschermen.
Friek "Hmm, tsja, uhm.. slik.. ja, dat was ik toen euh, ja eh, je moet het zo zien.. " Man man man man man.
Ossu Friek Ik voorzie een nieuwe verdediging van moordenaars in de rechtbank. "Meneer, het bewijs wijst erop dat u het slachtoffer hebt vermoord." "Ja, maar dat was toen, nu is het slachtoffer al dood."