PolitiekGeaard Dat was wel te verwachten, helaas. Het reeds gevallen kabinet vormt een gesloten front, de moties van Afkeuring en Wantrouwen en zulks halen 'maar' 73 stemmen en dus is er niets aan de hand.
De toeslagenaffaire en val kabinet Rutte-III
tsjok Ik wil hier nog wel heel even op reageren, ook al gaat het topic inmiddels over wat anders. Als je dit zorgvuldig wil doen, dan heb je natuurlijk veel langer nodig dan drie maanden. Het zou wat mij betreft verdedigbaar zijn om die zorgvuldigheid nu ondergeschikt te maken aan het tempo, aangezien we de slachtoffers al jaren aan het pletten zijn onder overheidsdwang. En ja, dat zal betekenen dat er ook mensen geld krijgen die dat eigenlijk niet zouden mogen krijgen. Het zij zo, 'we' hebben dat er zelf naar gemaakt en zijn dat de echte slachtoffers wel verschuldigd. Die kun je niet nog drie jaar op hun geld laten wachten omdat het ambtelijk allemaal niet sneller kan.
janneke141
Was het niet CU, die later stelde dat ze hem wel hadden moeten steunen? Maar goed, deze natte kranten willen nog wel eens van mening veranderen.
Daar is Jetten weer.
Mooie response van Ploumen
Wat een vervelend figuur is dat toch, joh. Die Jetten.
- Edited
janneke141 Zorgvuldigheid is natuurlijk niet enkel een kwestie van mensen die onterecht geld krijgen. Het is ook een kwestie van mensen die onterecht géén geld krijgen. Daarnaast heb je simpelweg een administratieve ondergrens waar je aan moet voldoen om een dergelijke operatie uit te voeren. Het gaat om bijna 25.000 mensen die zich hebben aangemeld tot 15 februari, waarvan er tot nu toe slechts 14.000 zijn beoordeeld. Daarnaast zijn er ook sinds 15 februari al weer meer dan 10.000 nieuwe zaken bij gekomen. Al deze dossiers met een omvang van duizenden pagina's wordt allemaal verwerkt door maar een paar honderd mensen die blijkbaar al sinds vorige herfst bizar overwerkt zijn.
Blijkbaar kan dit gewoon simpelweg niet op de manier waarop we het nu proberen te doen in een dergelijke korte tijd. Het proces sneller doen dan feitelijk mogelijk is levert geen winst op maar extra schade. En dat kun je niet wegwuiven met "zorgvuldigheid is nu ondergeschikt" want natuurlijk is dat het niet. Je wil dat mensen dat krijgen waar ze recht op hebben. Het feit dat iedereen 30K krijgt, ook mensen met minder schade, is al een enorme versoepeling want daardoor hoeven geen schadebedragen te worden vastgesteld (althans, nóg niet).
Ik zou zeggen dat je het zo definitief en goed mogelijk af moet sluiten ook als dat iets langer kost dan de termijn die de Staatssecretaris graag wil beloven.
Ik vind Ploumen eigenlijk steeds beter worden de laatste debatten.
Die heeft zich natuurlijk volledig moeten voorbereiden om de harde oppositie aan te kunnen vallen. Papiertje van te voren uitgedrukt om ook de PvdA verantwoordelijk te stellen.
Dat klinkt allemaal heel redelijk.. áls je uitgaat van een startdatum van dit proces zo rond half februari 2021.
Maar daar ligt natuurlijk niet het begin van het (algemeen doordringen) van het besef dat er iets vreselijk is misgegaan wat zsm hersteld moet worden. Dat is inmiddels al jaaaaaaaaaaaaaren bekend! Bij politiek én belastingdienst.
Even uit de tijdslijn zoals nu.nl die heeft staan:
4 september 2018: Media berichten over afwijzen bezwaren gedupeerde ouders
RTL Nieuws en dagblad Trouw berichten over de strenge aanpak van de Belastingdienst bij de bestrijding van toeslagenfraude. Hierdoor begint het balletje echt te rollen.18 december 2019: Staatssecretaris Snel van Financiën stapt op
Staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) stapt op. Hij overleefde een eerdere motie van wantrouwen, maar kreeg korte tijd later alsnog veel kritiek. Gedupeerde ouders ontvingen wel de dossiers die de Belastingdienst over hen had bijgehouden, maar daarin was een aanzienlijk deel van de informatie onleesbaar gemaakt. Dat leidde tot een nieuwe golf van kritiek, waardoor Snel opstapte. Hij wordt opgevolgd door partijgenoot Van Huffelen.
Ah, VVD gaat op de "kijk ons eens goed meedoen in de nieuwe bestuurscultuur"-toer.
sigme Ja, eens natuurlijk! Maar je kunt niet nu zeggen dat iets per 1 mei af moet zijn omdat er al in 2018 mee begonnen had moeten zijn wat niet is gebeurd. Dat is toch een gekke logica, chronologisch gezien.
Uiteraard hadden de omstandigheden die hiertoe hebben geleid nooit hebben moeten bestaan en op het moment dat dat wel zo was waren er in 2018, 2019 en 2020 momenten om in te grijpen en dat te verhelpen. Maar als dat was gedaan hadden we geen toeslagenaffaire gehad natuurlijk en was dit hele debat er niet. Het feit dat je al lang wist dat de boot lek was helpt je niet hem sneller van de zeebodem te bergen.
Linus Ik merkte ook al een flinke, naar mijn inzien onterechte, sneer naar Kaag specifiek. Past natuurlijk goed voor de beeldvorming. D66 debatteert al extreem defensief namelijk. Dan kun je gewoon doen alsof de VVD het helemaal fantastisch doet.
Hermans heeft wel de neiging om te gaan ratelen.
Hermans is geen politicus maar een woordvoerder.
Ik vind haar wel aantrekkelijk dus ben niet kritisch maar oppervlakkig hierin. Maar ze ratelt en ratelt maar inderdaad.
Tem 12 x dezelfde vraag in iets andere bewoordingen aan haar stellen valt wat mij betreft ook wel onder ratelen anders.
Waarom zit Marijnissen nog bij de SP eigenlijk of is de nieuwe bestuurscultuur gewoon blijven zitten tot het echt niet meer anders kan want dan zit er wat dat betreft verdomd weinig verschil tussen de VVD en SP