janneke141 Nou, eindelijk goed nieuws - als het tenminste ook eindelijk een keer wordt uitgevoerd zoals nu gesteld: Gedupeerden van de toeslagenaffaire hoeven schulden die ze hebben bij overheidsinstanties niet meer te betalen. Dat heeft staatssecretaris Van Huffelen van Financiën zojuist bekendgemaakt. Met die regeling wordt voorkomen dat de ouders, die allemaal 30.000 euro krijgen van het kabinet, een groot deel van dat bedrag weer moeten inleveren bij schuldeisers. Ook de Belastingdienst ziet af van de vorderingen. Vorige week zei de Belastingdienst nog dat ze dat niet wilde doen. Dat leidde tot veel verontwaardiging, omdat de ouders juist het slachtoffer zijn van de uit de hand gelopen fraudejacht van de fiscus. Ook andere publieke instellingen, zoals het CAK, de Sociale Verzekeringsbank en de gemeenten doen mee. Van Huffelen roept private schuldeisers hetzelfde te doen. "Ik hoop dat de ouders dan het hele bedrag kunnen overhouden." https://nos.nl/artikel/2364977-schulden-gedupeerden-toeslagenaffaire-bij-overheidsinstanties-kwijtgescholden.html
tsjok janneke141 Begrijp ik nou goed dat de gedupeerden - waarvan een groot deel minder dan 30K aan schade had - én 30K krijgen én de schulden aan de Belastingdienst niet hoeven terugbetalen? Want dat zou werkelijk in de buurt komen van coulant beleid.
janneke141 tsjok Ja, daar lijkt het wel op. Tegen de tijd dat Wilders erachter komt dat meneer Mohammed, die 'maar' 10.000 euro schade had, ook 30.000 euro heeft ontvangen zal er wel een terugvordering komen. Of ben ik nu te cynisch?
tsjok janneke141 Of ben ik nu te cynisch? Er is expliciet gezegd dat gedupeerden met minder dan 30K schade het restant mogen houden, dus ik mag toch hopen dat dit inderdaad wat te cynisch is. Maar ik durf er ook geen geld op te zetten.
remlof janneke141 Dan zegt Wilders "Sinterklaas bestaat toch! En daar zit ie" en wijst dan naar Rutte
GSbrder remlof Woco's en CAK zullen ook wel meedoen. Blijft over: particuliere schuldeisers en dingen als Wehkamp.
Helsinki GSbrder woco's nog niet, CAK en SVB en dergelijke wel. Staatssecretaris zei dat ze met niet-gemeentelijke partijen in gesprek ging om te kijken of daar nog wat te behalen viel qua kwijtschelding.
Tem Vandaag het debat in de tweede kamer. De aftrap voor de verkiezingen en Rutte onder vuur. https://nos.nl/artikel/2365014-rutte-doelwit-in-debat-over-toeslagenaffaire.html
Sloggi Het debat is (letterlijk) nog niet begonnen en Marijnissen komt met een meer dan vuistdikke ordner die het kabinet de avond voor het debat aan de Kamer heeft gezonden. Beproefde tactiek: verzuip de Kamer in informatie, liefst zo laat mogelijk.
janneke141 Sloggi De helft zal wel zwartgelakt zijn, dus dan ben je er zo doorheen. Nee, trieste actie weer dit. En niet verrassent Toont meteen aan hoe hard Rutte van plan is om zijn wijze van informatievoorziening aan de Kamer te veranderen.
janneke141 Helsinki Omdat hij als grootste oppositiefractie vaak de eerste is die aan het woord komt.
Helsinki janneke141 logisch, maar dan denk je tijdens Marijnissen en beetje bij te komen en dan volgt Azarkan. Gaat de boel toch even op mute bij me.