Linus
Net even aangezet, na meerdere aanbevelingen. Leek me handig de inhoudelijke discussie even hier naartoe te halen.
Goed dat ze hier laten zien dat het een grotendeels generationeel probleem is. Of je hard werkt, hoogopgeleid bent, en een prima baan hebt: dat doet er allemaal niet toe. Je bent simpelweg op het verkeerde moment geboren. De kandidaat-notaris die met zijn salaris hoopt een woning over te kunnen nemen die een advocaat-stagiair tien jaar geleden met zijn salaris kon veroorloven. De EY-consultant die 40 bezichtigingen en een aantal ruime overbiedingen verder nog steeds met lege handen staat. Enerzijds is dat geruststellend: als die "succesvolle" yuppen met lege handen staan, hoef ik als provinciaal aftreksel (met bijbehorend salaris) dus ook niet al te veel schuld bij mezelf te zoeken. Anderzijds illustreert dat de angst die de EY-consultant al aangeeft: je hebt het gevoel als generatie de boot te missen.
Daarnaast mooi hoe Sandmann beweert dat gewone starters zonder jubelton prima een eerste huis kunnen kopen, om direct daarna toe te geven dat "iemand die vijftig-, zestigduizend euro bruto verdient" het moeilijk heeft. Een gemiddeld persoonlijk inkomen ligt net iets boven de 34K.
Oh, en dat stel dat trots woningen opkoopt en verhuurt, en daarnaast van die workshops geeft is echt tenenkrommend. Dat droevige zaaltje, de "hypeman", het zich persoonlijk laten bewieroken, en dat stukje over "80% is mindset": doet me sterk denken aan de beelden die ik ooit zag van zo'n MLM-organisatie.
En hoe ze het voor zichzelf rechtvaardigen is ook te bizar voor woorden natuurlijk: "we helpen hiermee mensen die lang op een huurwoning wachten [...] het is niet dat je de woning van de woningmarkt afhaalt, hij komt alleen tijdelijk in een ander segment terecht". Ja, er is een tekort aan X, dus kopen wij X om het met winst ter beschikking te stellen aan mensen die het nodig hebben.
Vastgoedinvesteerders die ergens iets nieuws neerzetten, of een oud pand herbestemmen: daar kan ik wel begrip en misschien zelfs in zekere zin wat respect voor opbrengen. Maar het soort "investeerder" dat alleen parasiteert op een toch al overspannen woonmarkt en het idee dat "iedereen uiteindelijk een dak boven het hoofd nodig heeft" voornamelijk ziet als zekerheid voor de ROI, daar gaat weinig aan verloren bij de eerstvolgende revolutie.