Ouderwetse TV
Overigens moeten we ook niet overdrijven. Er kan nog van alles en er is nog genoeg politiek incorrecte zooi overal te vinden. Het idee dat alles tegenwoordig maar braaf 'woke' moet zijn is ook schromelijk overdreven.
Deze schijnt ook enigszins uit de gratie te zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_of_the_Will
- Edited
Een nog wel pijnlijker voorbeeld is waarschijnlijk Groningen waar landelijke dagbladen niet begrepen dat aardbevingen in Groningen niet te vergelijken zijn met aardbevinden die veel verder onder het aardoppervlak plaatsvinden. Puur omdat ze niemand hadden die eens ging kijken in de getroffen dorpen.
Dan krijg je dit soort dingen in de NRC:
- Edited
mono Een bedrijf als Netflix, dat een enorme invloed heeft op de richting van de media, kleurt toch meestal keurig binnen de lijntjes. Als je naar de media- en filmfondsen in Nederland kijkt, zijn die ook niet erg happig op anders. Maar het aanbod aan media is inderdaad dusdanig breed dat er nog voldoende variëteit is. Maar binnen de grote mediaconcerns kijken altijd consultants mee of producties wel bij de uitgangspunten van de bedrijfscultuur past.
Ik mis ook de Tirolerfilms op vrijdagavond wel eigenlijk.
Dwersdriever Ik dacht dat de luizenmoeder zo'n fantastisch politiek incorrecte serie was, valt die niet onder de fondsen?
Verder staan er volgens mij genoeg comedians op Netflix die niet bijzonder politiek correct zijn.
Of de laatste show van Raymond Goedemondt
Het zal ook wel uitmaken wat je kijkt. Amerikaanse series zijn vaak vrij politiek correct. Europese veelal al een stuk minder
- Edited
mono Daar was een paar jaar geleden wel een leuke discussie over, hoe politiek incorrect de Luizenmoeder eigenlijk was. De conclusie is dat het dat eigenlijk helemaal niet zo was. Binnen de lijntjes kleuren hoeft overigens ook helemaal geen slechte televisie op te leveren, maar provocatief was het toch nauwelijks. Wel een uitstekende en erg grappige serie.
Dwersdriever Ik was ook wat sarcastisch, maar veel mensen vonden dat juist heerlijk politiek incorrect. Heb de serie zelf nooit gezien. Volgens mij is het vooral zo dat mensen terug verlangen naar suffe clichés die hun beste tijd wel gehad hebben. Soms zijn dingen gewoon ook niet zo grappig meer. Keek afgelopen week nog een keer weer naar VI, maar dat is ook echt geen zak meer aan. De oudejaarsconference van van 't Hek was toch ook wel grotendeels vergane glorie.
- Edited
mono Ik behoorde ook tot de mensen aan wie die hype voorbijging. Maar toen ik het uiteindelijk ging kijken, was ik ook in een paar dagen door de serie heen. De vergelijking met The Office is wel een terechte.
We moeten daarbij ook vooral niet vergeten dat de jaren zeventig en tachtig niet alleen Al Bundy, Archie Bunker, Blackadder en The Young Ones opleverden, maar ook The Cosby Show (hoewel...), Family Ties en The Waltons. Maar dat er meer ruimte was voor het nemen van risico's bij het maken van wat ik maar even zal omschrijven als mainstream media (film, televisie) is denk ik toch wel de realiteit. Voetbal International is in toon en vorm ook echt wel een uitzondering op de Nederlandse zenders.
Wij keken met een grote groep naar alle films van Russ Meyer, op een of andere Duitse zender.