Er zijn van die projectjes van mensen die druk bezig zijn met het digitaliseren van materiaal obscure lokale artiesten uit bijna vervlogen tijden, waar slechts enkele fysieke opnamen van resteren, om die vervolgens de wereld in te slingeren. En ik vind het heerlijk dat zoiets dan via het internet beschikbaar is en ik als Achterhoekse boerenpummel uit de jaren '90 ineens toegang heb tot een inkijkje in de Malinese psychedelische rockscene uit de jaren '70, Peruaanse disco, of Sudanese jazz van Sharhabil Ahmed. Je moet toch een hobby hebben hè.
Zo kwam ik recent een project tegen dat casettetapes van Libanese artiesten had gedigitaliseerd. Bij het luisteren van het album kwam ineens een akkoordenschema en melodielijn voorbij die me bekend in de oren klonk:
Ik dacht een plagiaatzaak te hebben ontdekt. Het obscure recent gedigitaliseerde Libische liedje. Klinkt qua akkoordenschema, opbouw, melodie en ritmische accenten namelijk precies als dit hitje uit de jaren '90:
Nader onderzoek leidde mij echter tot de YouTube-video van Hubbi Leeki hierboven, waarin ik in de credits vermeld zag staan: de componisten van Londonbeat. Oftewel: we hebben te maken met een Libische cover van een hitje uit de 90's, en geen baanbrekende plagiaatzaak.