• Nieuws
  • Sub- en objectieve media

Discussieer hier over de betrouwbaarheid van (on)betrouwbare media en mensen die in de besproken media aanwezig zijn. Het vriendelijke verzoek om aanvallen op mede-users achterwege te laten, en vooral inhoudelijk te reageren op de besproken nieuwsbronnen

Voor verdere toelichting, zie het Zelfreflectie-topic.

Is dit het topic voor de alt-right discussie in het FOK! topic?

Het leek op het einde meer te gaan over de labeling van verschillende groeperingen die aangeduid werden als alt-right. Althans zo kwam ik erin.

Ik wil dan wel opmerken dat "Gender critical feminist" niet de juiste term is, maar gewoon TERF of transfoob. Om de discussie dan maar op te voeren.

Luda En sterker nog, de Wall Street Journal is juist een krant die heel anders in het politieke spectrum staat.

mono
      Hoezo? Het zijn allebei fake news media, heb ik me ooit eens door een bekend politicus laten vertellen.

2 months later

Ik zit al een poosje over dit topic na te denken, als in; ik wil hier nog steeds op reageren.

( Minor detail: Ik blijf achter mijn intro tekst staan: "a broken clock is right twice a day". Als iemand een goed onderbouwde artikel schrijft en het is niet vol met de gebruikelijke (cringe links of rechtse) retoriek, dan wil ik het best aannemen. )

Als het (mainstream) outlets gaat in de VS dan hanteer ik over het algemeen;

• Trump zal in right-wing media nooit wat fout doen
      • Trump zal in left-wing media alles fout doen
        ( Disclaimer; uitzonderingen daargelaten)

MSNBC, ABC en CNN zijn lief voor de Democraten.
      Fox is vaak lief voor de Republikeinen

Internationaal gezien:

• Russia Today zou nooit wat negatiefs over Rusland publiceren.
      • Al Jazeera zal nooit wat negatiefs over dat fucking land zeggen wat moderne slaven heeft
      • BBC international is wat voorzichtiger

Betreft AlJazeera:

Dit vat een beetje de drie verschillende takken samen.
      (AJ+ is in essentie een intersectional zender)

Als het om Brexit of Boris gaat dan zal dit forum tevreden zijn met de rapportages van BBC en The Guardian.

My $0.02

a month later

En kleine stap opzij; https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_satirical_news_websites
      Je ziet (toch wat) verassend bij dergelijke sites wel een soort van bias tegen idealogische oppositie.

Het begon toen ik voor de gein naar deze link doorstuurde naar wat vrienden van me. Het is een komisch en, cynische kijk op dergelijke nominaties en hoe #metoo is misbruikt door de democraten. Niet iedereen deelde mijn humor en eentje merkte op: " ook is het wel een beetje verdacht dat deze 'satire' site alleen de democraten onder vuur neemt. " En toen begon er een zoektocht naar dergelijke sites en wie er achter zat. In dit geval was Genusis Times wat opgezet is door JSB Morse, iemand christelijk uit Louisiana. Ik denk dat ik redelijk veilig een aanname kan doen over de achtergrond van deze site. Een ander was The Babylon Bee (wikipedia linkuh). " a successful businessman who uses his resources for Kingdom purposes. " Kingdom of God dus.

In de tussentijd hou ik het wel bij Duffel Blog en The Hard Times. 😅

Ik vind het constante gezeik uit de conservatieve hoek over hoe duivels de media wel niet zijn wel uitermate vermoeiend moet ik zeggen.

Niemand is heilig wat dat betreft en iedere partij heeft wel iets waar ze over spergen. Het is altijd door de ruis van een organisatie heen prikken en proberen uit te vogelen wat ze eigenlijk proberen te zeggen (of om uit te zoeken hoe hard ze liegen).

a year later

De Volkskrant is een kutkrant, deel zoveel (als je eenmaal op zoek gaat vind je overal bevestiging):

Blad Linda kreeg al in 2020 signalen van grensoverschrijdend gedrag door Voice-coach
        Maandblad Linda, onderdeel van mediabedrijf Talpa, heeft in juni 2020 concrete signalen gekregen van seksueel grensoverschrijdend gedrag door The Voice of Holland-coach Ali B. Het blad sprak twee vrouwen die zeiden slachtoffer te zijn van de artiest, onder wie een oud-Voice-deelnemer die door hem zou zijn verkracht. De getuigenissen leidden niet tot publicatie.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/blad-linda-kreeg-al-in-2020-signalen-van-grensoverschrijdend-gedrag-door-voice-coach~bd23505a/

Dan denk je: dat mens WIST het gewoon en deed niets! VERONTWAARDIGING!

Tot je er in de tiende alinea achter komt hoe de vork echt in de steel zat:

Omdat de redactie van Linda volgens Van der Bijl ‘niet is toegerust op onderzoeksjournalistiek’, huurde het blad een freelance-journalist in om de getuigenissen op te nemen. Deze freelancer, Lizette Dalebout, zegt tegen de Volkskrant dat ze zelf geen nieuwe slachtoffers heeft gezocht, uit angst dat Ali B erachter zou komen. In plaats daarvan adviseerde ze de vrouwen zelf op zoek te gaan naar andere slachtoffers en zegt ze te hebben geholpen bij het opstellen van oproepen om meer slachtoffers te vinden.

Verhaal elders gedaan: in Boos
        Die zoektocht leverde niets op. Na ruim een half jaar wilden de twee vrouwen hun verhaal elders kwijt en opperden dit bij Boos te doen. Volgens Van der Bijl hoopten ze dat Boos meer getuigenissen zou vinden. Zij bracht ze daarop in maart 2021 in contact met Tim Hofman, presentator en maker van het programma. Hun getuigenissen vormden uiteindelijk de aanzet tot de veelbesproken uitzending van vorige week, waarin beide vrouwen anoniem hun verhaal over Ali B deden. Beiden hebben aangifte gedaan tegen de artiest – een van hen wegens verkrachting.

En dan blijkt dat het blad LINDA. misschien wel best integer gehandeld heeft. De vrouwen zelf wilden niet dat het werd gemeld bij The Voice omdat ze bang waren:

De vrouw had in 2014, kort na haar ervaring met Ali B, een melding gedaan bij een itemregisseur van de talentenshow, maar werd naar eigen zeggen ‘weggewoven’. Volgens Van der Bijl wilde de vrouw daarom niet dat haar ervaring opnieuw werd gedeeld binnen Talpa. Linda de Mol zegt dat ze de aantijgingen niet heeft gedeeld met broer John ‘om de anonimiteit en de wens van het slachtoffer te respecteren’.

In dat opzicht kun je betogen dat LINDA. (het blad dus) haar bronnen heeft beschermd. Het blad heeft een externe journalist op de zaak gezet en (die) heeft de vrouwen in contact gebracht met Thom Hoffman. Als je wat positiever in het leven staat dan de Volkskrant kun je misschien wel stellen dat LINDA. heeft bijgedragen aan het uitkomen van dit verhaal.

Conclusie: de titel 'LINDA. bracht melders misbruik in contact met BOOS' had ook prima gekund. En als die titel niet genoeg clicks oplevert kun iets van dergelijke strekking op z'n minst in de inleiding vermelden.

Maar ja, ophef.