Vandaag is mogelijk de dag dat voor een eerst iemand 5k in minder dan 6 minuten gaat schaatsen. De schaatsers zijn in Salt Lake City dit weekend. De man die daar voor het eerst onder de 13 minuten reed op de 10 km denk in ieder geval dat het mogelijk is.

Ben wel benieuwd.

Linus Ik zat laatst naar de huidige wereldrecords te kijken, eigenlijk is de 5000 meter heren nog de enige schaatsmijlpaal die echt realistisch is. Veel wereldrecords liggen nu juist halverwege of achterin de minuut. De volgende mijlpaal zou kunnen zijn de 1000 meter heren onder de 1 minuut, maar dat is iets wat eigenlijk nog heel ver weg is.

Klopt, alleen de 10k in minder dan 12.5 minuut is misschien nog een soort van mijlpaal die mogelijk binnenkort wordt bereikt.

Ben benieuwd wat er zo gaat gebeuren, ook op de 500M gezien de toptijden die al gereden zijn.

Grappig, de snelste 500 meter bij de heren is gereden in de B-groep, door Gao (Waarom rijdt die überhaupt in de B-groep?).

Overigens, Yamato Matsui heeft echt een prachtige techniek. Nog niet zo elegant als Jan Bos, maar technisch echt perfect.

Bolkesteijn

Ik gok dat het een consequentie is van het skippen van de wedstrijd in Noorwegen.

Mooi om te zien dat Femke Kok weer een beetje lekker aan het schaatsen is.

Linus Ik was wel verrast dat het Nederlands record nog op naam van Thijsje Oenema stond.

Irene Schouten ook een Nederlands record. 👍

Ik doe een poging om wakker te blijven voor het wereldrecord

Patrick Roest toch wel een goede tijd. 👍 Nu tijd voor een wereldrecord.

Wel een wereldrecord, niet onder de 6 minuten. Teleurstellend! 😉

Ik heb de 5k niet meer gehaald, maar ik had vanmorgen ook de belachelijke gedachte: "Niet onder de 6 minuten, jammer". :p Verder wel weer prachtige tijden, ook van de anderen.

Zonde van de val van de Japanse dames bij de ploegenachtervolging. Blijft toch prachtig om hen te zien rijden.

En bij de Japanse heren was er ook een val bij de ploegenachtervolging. Zouden ze teveel duwen? Overigens was Johan de Wit woedend dat ze na de val niet doorreden om de punten veilig te stellen. 😄

Klopkoek [..] maar dat vind ik ook van Thialf, de miljonairshobby van Sven Kramer - waarom is het CDA toch zo happig dat te betalen? Opgeblazen C-sport zonder publiek draagvlak, jammer dan [..]

Schaatsen een opgeblazen C-sport noemen gaat naar mijn idee toch voorbij aan de realiteit. Schaatsen kent echt een brede basis in Nederland. Bijna iedere plaats boven de rivieren heeft een natuurijsbaan en een schaatsvereniging en men gaat massaal schaatsen als er natuurijs ligt. Ook zijn er 20 kunstijsbanen met een 400-meter baan in Nederland.

Dat specifiek Thialf niet rendeert is deels terug te voeren op mismanagement rondom de renovatie in 2015 en de huidige problemen met de zonnepanelen op het dak (er zijn problemen met de brandveiligheid). Daar komt nu incidenteel nog de coronaproblematiek bij, iets wat ook bij veel andere sportfaciliteiten speelt.

De brede basis die het schaatsen heeft in Nederland is ook de reden dat er nu een beroep wordt gedaan op de politiek, niet omdat Sven Kramer het zo graag wil. Mijn schaatshart zou het heel jammer vinden als Thialf ten onder zou gaan, en ik denk dat andere schaatsliefhebber die mening delen.

De situatie moet naar mijn idee dan ook andersom bekeken worden: Hoe kan het dat Thialf, met zo'n brede basis van de schaatssport in Nederland, niet in staat is er een sluitende bedrijfsvoering op na te houden? Veel andere kunstijsbanen in Nederland lukt dat namelijk wel.

Bolkesteijn Schaatsen kent echt een brede basis in Nederland

Ik heb een gebrek aan tijd om uitvoerig te reageren maar op de website van NOC NSF kun je gegevens vinden over de ledenaantallen (tov andere sportbonden), algemene sportbeoefening onder de jeugd (staat zeker niet in de top 10) en de leeftijdsopbouw van de leden. Het valt allemaal niet mee.

https://nocnsf.nl/wat-doet-nocnsf/sport-in-nederland/sport-en-onderzoek/zo-sport-nederland

De kijkcijfers vertonen eveneens een duidelijke dalende lijn tov vijftien jaar terug, zo rond 2007.

Het is allemaal meer (geborneerde) en provinciale folklore dan echte topsport. In het buitenland telt het al helemaal niet (muv Olympische jaren), ook niet tov andere wintersporten. De belangstelling op tribunes is dieptreurig.

Ik zie het maatschappelijke nut wel van overheidsgeld in het schaatsen (en de onderbouw van topvoetbal), maar ze zouden in het geval van Thialf ook goed naar henzelf kunnen kijken.

Klopkoek

Waarom zijn professionele atleten die het uiterste uit het menselijk lichaam halen om elkaar in goed georganiseerde internationale races te verslaan, geen topsport maar folklore? Zoals ik laatst al aangaf, was het niet het wielrenteam van Jumbo dat de schaatsers hielp met voeding en training, maar andersom. De coaches van de wielrenners moesten in de leer bij Orie. Het is echt geen achtergebleven sport met een stel hobbyisten, ondanks dat het niet de grootste sport ter wereld is (wat je volgens mij over vrijwel elke wintersport kan zeggen.).

Linus Dat niet alleen, het is niet veel meer of minder internationaal dan veel andere wintersporten. Ik heb weleens opgezocht wie er allemaal medailles winnen bij bijvoorbeeld het rodelen en bobslee. Dat zijn ook maar een beperkt aantal landen. Dat zijn niet toevallig ook sporten waar je redelijk unieke infrastructuur voor nodig hebt. World Cups en kampioenschappen schaatsen worden in ieder geval in Canada ook gewoon door de publieke omroep uitgezonden en dat gebeurt in meer landen.

Ik kan mij sowieso geen wintersport voor de geest halen die enorm populair is buiten de standaard wintersportlanden. Als je ook naar de medaillespiegel aller tijden van de winterspelen kijkt, zie je bovenin voor een groot deel dezelfde landen als op de schaatsbaan. Het eerste land op die lijst waar eigenlijk geen schaatsers vandaan komen, is het VK op plaats 19 (met 31 medailles ooit).