Klopkoek [..] maar dat vind ik ook van Thialf, de miljonairshobby van Sven Kramer - waarom is het CDA toch zo happig dat te betalen? Opgeblazen C-sport zonder publiek draagvlak, jammer dan [..]
Schaatsen een opgeblazen C-sport noemen gaat naar mijn idee toch voorbij aan de realiteit. Schaatsen kent echt een brede basis in Nederland. Bijna iedere plaats boven de rivieren heeft een natuurijsbaan en een schaatsvereniging en men gaat massaal schaatsen als er natuurijs ligt. Ook zijn er 20 kunstijsbanen met een 400-meter baan in Nederland.
Dat specifiek Thialf niet rendeert is deels terug te voeren op mismanagement rondom de renovatie in 2015 en de huidige problemen met de zonnepanelen op het dak (er zijn problemen met de brandveiligheid). Daar komt nu incidenteel nog de coronaproblematiek bij, iets wat ook bij veel andere sportfaciliteiten speelt.
De brede basis die het schaatsen heeft in Nederland is ook de reden dat er nu een beroep wordt gedaan op de politiek, niet omdat Sven Kramer het zo graag wil. Mijn schaatshart zou het heel jammer vinden als Thialf ten onder zou gaan, en ik denk dat andere schaatsliefhebber die mening delen.
De situatie moet naar mijn idee dan ook andersom bekeken worden: Hoe kan het dat Thialf, met zo'n brede basis van de schaatssport in Nederland, niet in staat is er een sluitende bedrijfsvoering op na te houden? Veel andere kunstijsbanen in Nederland lukt dat namelijk wel.