janneke141 Omtzigt is een van de beste kamerleden van het moment. Laat hem alsjeblieft daar blijven. Maar voor de natie wel ideaal dat er zoveel kandidaten strijden om het leiderschap van het CDA. Verdeel en heers.
Bolkesteijn PolitiekGeaard Hij heeft wel 97638 stemmen gekregen bij de afgelopen Tweede Kamer verkiezingen. Slechts 19 kandidaten ontvingen meer stemmen en slechts 3 daarvan waren geen lijsttrekker of eerste vrouw. Hij is dus wel een stemmenkanon ondanks zijn relatief zwakke charisma. De vraagt blijft natuurlijk wel hoeveel van die kiezers ook CDA-lid zijn.
Reya Bolkesteijn Omtzigt heeft een zeer solide achterban, onder andere in Twente en onder oosters-orthodoxe christenen (zijn vrouw heeft een orthodoxe achtergrond); ik ben benieuwd of hij in de setting van lijsttrekkersdebatten een breder publiek kan trekken.
Bolkesteijn tsjok Je kan natuurlijk ook gewoon Kamerlid worden/blijven lijsttrekker. Omtzigt past duidelijk niet binnen het plaatje wat gebruikelijk is voor een lijsttrekker, maar dat kan ook in zijn voordeel werken omdat het wel onderscheidend is. Wel denk ik dat het lastig wordt om met een dergelijke lijsttrekker de grootste partij te worden in de verkiezingen, maar de vraag is of het CDA daar überhaupt wel op moet mikken. Alleen al de C in de naam zal voor een heel aantal kiezers tegenwoordig afschrikwekkend werken.
Ossu Bolkesteijn In het interview zei hij dat het CDA toch niet de grootste gaat worden en dat hij dus niet beoordeeld zou moeten worden op zijn 'premier-potentie'.
remlof Aardig stukje uit de NRC over de richtingenkoers binnen het CDA: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/25/cda-krijgt-wat-het-juist-niet-wil-a4004158
janneke141 remlof Interview met Omtzigt is ook wel even interessant om te lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/25/pieter-omtzigt-politiek-moet-weer-gaan-om-echte-problelen-niet-om-spoeddebatten-a4004121
Bolkesteijn Reya Ik ben ook benieuwd. Ik zou ook nog wel op hem willen stemmen mocht hij lijsttrekker worden.
remlof janneke141 Goeie afsluiter van dat interview: Ziet u zichzelf als premier? „Dat was een vraag die ik net vergeten was in mijn opsomming. Maar ik heb even naar de peilingen gekeken, en op basis daarvan kan het CDA geen enkele aanspraak maken op het premierschap.” 😄
Falco Reya Echt een baas. En hij woont bij mij in de buurt! Maar ik zou toch niet op CDA willen stemmen.
janneke141 Van Helvert trekt zich terug. Zelfstandig besloten dat hij tegen drie partijkanonnen geen enkele kans maakt, of een doorzichtig trucje van het partijbestuur dat niet heeft gewerkt?
remlof janneke141 Of hij heeft een mooie burgemeesterspost in Limburg in het vooruitzicht gekregen :')