Reya
Ja, dat is dus ook waar de prijs op dit moment op gebaseerd is, niet het bedrijf zelf. Dat deze hedge funds uiteindelijk wel hun verlies moeten nemen. Men hoopt daar op Reddit, dat doordat er zoveel aandelen short staan, meer dan dat er beschikbaar zijn. Dat zelfs deze hedge funds hun shorts niet op tijd kunnen afkopen, de lening blijft lopen, en dus de prijs blijft stijgen totdat de markt de keuze maakt om te gaan verkopen aan de hedge funds, verglijkbaar met een 'short squeeze' die ooit in 2008 bij Volkswagen heeft plaats gevonden: https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/
Daarnaast heb ik nog een uitleg gelezen over een 'Gamma squeeze' op basis van hoe Amerikaanse opties werken. Aangezien alle uitgegeven call (omhoog) opties momenteel voor vrijdag in de plus staan, en alle put (omlaag) opties vrijwel waardeloos zijn geworden. Maar daar snap ik de ballen van.
Een vrij makkelijke uitleg van een normale short squeeze, dat buiten Gamestop in mindere mate ook gewoon wel eens voorkomt:
Daarnaast is een aandeel kopen ook gewoon veel veiliger omdat je alleen je inleg kwijt kunt raken, terwijl dat bij een short theoretisch onbeperkt is. Maar goed, het blijft natuurlijk een enorme bubbel.
Er is in iedergeval aandacht aan besteed zover als ik kan vinden op dat forum. Het is niet gewoon pump & dump fraude, al zal dat met alle aandacht dat er nu op komt wel meer op gaan lijken.