Tem tsjok Ik vind deze ook mooi hoor. Is wat moderner dan die statige kiekjes die je overal ziet. Net als de postzegels van Wim Crouwel bijvoorbeeld, nog niet zo lang geleden bij een tentoonstelling van hem geweest in het Stedelijk.
Ossu Tem Die designs van Wim Crouwel waren toen heel vooruitstrevend. Maar of ze mooi zijn is een kwestie van smaak, en als je nu hetzelfde trucje blijft toepassen dan is het juist allesbehalve vooruitstrevend.
remlof tsjok Het was me niet opgevallen maar nu je het zegt vind ik het een outdated plaatje en dat je beter je best moet doen als je een topic opent 😋
remlof janneke141 Hallo, wacht effe tot ik m’n typo’s er uit heb gehaald, wil je? Er stonden er nog twee in. En ik moest ondertussen nog een bierpakket in ontvangst nemen aan de deur.
tsjok Maar uh, goed, het is geheel mijn eigen schuld dat dit topic ontspoord is maar willen jullie proberen het vanaf nu tot beurs en economie te beperken. Mijn welgemeende excuses.
remlof tsjok Gelukkig kan ik het niet eens teruglezen omdat ik al op je fipo reageerde en dan krijg je mobiel nooit meer de rest van het topic te zien.
tsjok Kan iemand mij uitleggen waarom de huizenprijzen stijgen terwijl het land in crisis zit? Ik dacht dat economische malaise doorgaans een negatief effect heeft op de huizenmarkt...? https://www.nu.nl/economie/6052495/huizenprijzen-stijgen-in-april-sterker-dan-in-voorgaande-maanden.html
GSbrder tsjok Vastgoed is laatcyclisch bij economische tegenwind. Het jaarinkomen van de meeste huizenzoekers is (nog) niet aangepast, de rentetarieven blijven laag en de disbalans tussen vraag en aanbod zorgen (nog) niet voor neerwaartse correcties. Het duurde bij de GFC ook enige kwartalen voordat de prijsontwikkeling van teken veranderde en daarbij werd die crisis nog versterkt doordat het een exogene schok was op de financiële markten.
Luda tsjok De rentes zijn nog steeds laag en er zijn nog altijd meer dan genoeg mensen in de positie om een huis te kopen. De vraag is bovendien nog altijd fors groter dan het aanbod, dus je hoeft je woning ook niet aan de eerste de beste gek te verkopen.
janneke141 Geen idee, omdat op korte termijn deze crisis degenen treft die toch al niet in staat waren om een huis te kopen?
Ossu De huizenprijzen worden in de eerste plaats bepaald door het aantal inwoners, het aantal huizen en wat mensen bij de bank kunnen lenen. Die dingen zijn volgens mij allemaal niet heel substantieel anders geworden.
tsjok Ossu en wat mensen bij de bank kunnen lenen. Dit wordt toch gigantisch beïnvloed door een economische crisis? Werkeloosheid stijgt, lonen dalen (of stijgen niet meer mee met inflatie), opdrachten voor ZZP'ers lopen terug, mensen hebben minder eigen vermogen om mee te nemen.
GSbrder tsjok Werkeloosheid stijgt maar mondjesmaat (+0,5%), lonen dalen heel erg traag (zelfs zzp'ers zonder inkomen kunnen hun aangifte / omzetcijfers 2016-2017-2018 gebruiken voor een hypotheekaanvraag) en het eigen vermogen is slechts bij een hele kleine groep geraakt (ondernemers met personeel).
tsjok GSbrder Werkeloosheid stijgt maar mondjesmaat (+0,5%) Nou ja, het is de grootste toename sinds maandelijke cijfers beschikbaar zijn. Maar ik snap je punt hoor, het zijn langzaam werkende factoren.
tsjok En niet om je te zieken, maar: Ossu Italië schijnt al decennialang een beter primair begrotingssaldo te hebben dan bijv. Nederland. Het zijn de schulden van decennia terug, en de rente daarop, waar ze maar niet vanaf komen. Ik ben nog steeds heel erg benieuwd naar de onderbouwing hiervan.
GSbrder tsjok Volgens mij had ik het artikel al eens eerder gedeeld waar dit werd benoemd: http://stukroodvlees.nl/de-oude-mythe-van-een-spilzuchtig-italie-en-zuinig-nederland/
Ossu tsjok Ik ben eigenlijk aan het werk dus ik heb niet heel veel tijd, maar vond zo gauw o.a. dit: Okee, qua begrotingssaldo voor rentebetalingen doet Italië het niet beter dan Duitsland, maar wel net zo goed, sinds 1999.
GSbrder tsjok Het staat in schril contrast met Amerikaanse toestanden, juist doordat onze arbeidsmarkt veel zekerder is dan die aan de andere kant over de plas en werkgevers geld hebben gekregen om banen te behouden, in plaats van ruimere unemployment benefits. We hebben in Nederland +130k nieuwe werklozen op 9.1m werkenden (voornamelijk jongeren en studenten die toch al geen starters op de koopmarkt zijn) en in de US enkele weken terug +6m per week op 161m. Dat is een verschil van 2.5x (hoewel de cijfers niet helemaal vergelijkbaar zijn).