remlof Slechte zaak. Belastingheffing moet naar mijn idee een taak van de lidstaten zijn. Als je de Europese Commissie belasting gaat laten heffen is dat weer een stap in de vorming van een Europese superstaat. Dat is naar mijn idee zeer onwenselijk. Een Europese superstaat zal namelijk ook vooral op Europese leest geschoeid zijn voor wat betreft het economisch denken. Daar zitten dus ook Zuid-Europese landen bij. Het is evident men in de Zuid-Europese landen er niet in slaagt een markteconomie goed vorm te geven terwijl dat essentieel is voor een gezonde economie. Het zou zeer onverstandig zijn als Nederland hier mee instemt.
janneke141 Wat is daar mis mee? Belastingconcurrentie tempert over het algemeen de tarieven. Door belastingconcurrentie wordt de macht voor overheden om naar hartenlust belasting te kunnen heffen gebroken. Dat is naar mijn idee gunstig voor burgers en bedrijven.
Daar komt bij dat als belastingheffing een exclusieve zaak blijft van de lidstaten dat het mogelijk is maatwerk te leveren in de vorm van sturing (aan de Euro is te zien welke desastreuze gevolgen het gebrek aan maatwerk kan hebben). Zo kan het voor perifeer gelegen landen gunstig zijn om een vriendelijk belastingklimaat op te tuigen om zo het nadeel van de perifere ligging deels te niet te doen. Anders zou er voor multinationale bedrijven weinig reden zijn om in Ierland te gaan zitten.