GSbrder Ik wandelde maandagavond na het eten even door het centrum hier. Even afgezien van de aanwezigheid van duizenden studenten op de eerste dag van hun introductie, zag ik toch vooral dat de terrasjes van alle restaurants gewoon tjokvol zaten. Op een maandag, de dag dat de horeca vaak niet eens open was.
Er is inmiddels een hele generatie die niet anders gewend is dan dat regelmatig uit eten, buiten de deur lunchen en koffie drinken en eten bestellen de normaalste zaak van de wereld is. Dat is in een jaar of 25 echt radicaal veranderd. De grijze golf heeft zich hier probleemloos bij aangesloten. Ik vraag me af of ze niet eerder hun bezuinigingen op andere plekken gaan zoeken dan dat ze weer zelf iedere dag een broodtrommeltje klaarzetten en achter het fornuis gaan staan.
We moeten daarbij ook niet vergeten dat een behoorlijk deel van Nederland ook wel een stootje kan hebben. De afgelopen jaren is het gemiddelde spaarsaldo van Nederlandse gezinnen met dik 6500 euro gegroeid naar bijna 50.000 euro. Mediaan gaat het om 13.900 euro.