Misschien niet helemaal gerelateerd aan dit topic, maar ik wilde toch ook nog wel even wat zeggen over het lekken van (delen van) de begroting zelf. Ik ga me hier elk jaar meer aan storen.
Elk jaar lekt een deel van de plannen uit. Dit zijn vrijwel steevast positieve punten, die dus al een week rondgebazuind worden in de media zonder dat iemand enig idee heeft van de details. Vervolgens gaan allerlei politici er op reageren, maar dat kunnen ze eigenlijk niet met zo weinig informatie. Vanaf dat ze de prinsjesdagstukken ingezien hebben weten ze wél wat ze er over willen zeggen, maar dan mogen ze dat niet meer. Ten slotte worden zulke berichten op prinsjesdag zelf begraven onder ander nieuws omdat het dan niet meer nieuw is.
In de praktijk is dit hele lek-circus gewoon propaganda voor de regering. Je kunt met selectief lekken positieve veranderingen extra uitlichten of negatieve wegmoffelen. En niemand die er iets aan kan doen; alle politici geven elkaar de schuld van het lekken. Terwijl er gewoon (jaarlijks) strafbare feiten worden begaan!
De situatie is mijns inziens onhoudbaar. Óf het lekken moet echt serieus worden aangepakt met consequenties, politiek en strafrechtelijk, voor de verantwoordelijken. Óf de schimmigheid moet er gewoon af gehaald worden, zodat alles en iedereen de stukken kan bespreken op het moment dat die bekend worden.