Samenvattend mijn standpunt uit het andere topic nog even:
Ik verwacht dat de zorg best betaalbaar blijft. Dat mensen langer leven is een feit, maar ik denk dat de medische wetenschap naar een punt toe gaat bewegen waar mensen langer leven in goede gezondheid. Ik ben daar vrij optimistisch over. Hier lijkt een sfeer te heersen alsof de meerderheid van de toekomstige oudjes bedlegerig en met volle medicijnkast zich naar de 100 toe moet slepen, maar ik denk dat de druk op het zorgsysteem grotendeels gelijk blijft met het voortschrijden van de tijd en de medische kennis, maar dat mensen gewoon later instromen in de zorgcaroussel.
Daarnaast verwacht ik dat veel ouderen voor kleine kwaaltjes niet direct aankloppen bij de zorg. Dat lost men eerst zelf op. Ik heb voor mijn werk mee kunnen werken aan een onderzoek wat de vitaliteit onder de "nieuwe" ouderen onderzocht, en daar kwam uit naar voren dat de 55-plusser veel zelfredzamer is wat zorgbehoeften betreft dan de 75-plusser. En dat heeft niet te maken met de aard van de kwaaltjes, maar met mentaliteit. Het is echt een andere generatie die al gewend is meer zelf te regelen en minder afhankelijk te zijn van omgevingsfactoren zoals familie en geïnstitutionaliseerde zorg.