Hier verder met de discussie die in het toeslagentopic offtopic is. Als deze titel de lading niet dekt, doe een goede suggestie en dan pas ik 'm wel aan.
Toekomstbestendigheid van de zorgkosten
- Edited
Post van @Dwersdriever even gekopieerd uit het toeslagentopic, kunnen jullie hier verder:
@Vandaag Het probleem is dat veel van onze economische groei is gebaseerd op bevolkingsgroei. Meer consumenten=meer consumptie=meer huizen=meer infrastructuur=economische groei. Derhalve is het mantra dat de bevolking moet groeien erg krachtig. Ik heb er hier ook de nodige discussies over gehad. Het is beter voor mens, milieu en maatschappij als we de bevolking in Nederland op natuurlijke wijze laten krimpen.
janneke141 Is dat dezelfde persoon?
Myst Nee, het was een post van Dwers als reactie op Vandaag. Maar ik kan geen posts verplaatsen, alleen kopiëren.
Samenvattend mijn standpunt uit het andere topic nog even:
Ik verwacht dat de zorg best betaalbaar blijft. Dat mensen langer leven is een feit, maar ik denk dat de medische wetenschap naar een punt toe gaat bewegen waar mensen langer leven in goede gezondheid. Ik ben daar vrij optimistisch over. Hier lijkt een sfeer te heersen alsof de meerderheid van de toekomstige oudjes bedlegerig en met volle medicijnkast zich naar de 100 toe moet slepen, maar ik denk dat de druk op het zorgsysteem grotendeels gelijk blijft met het voortschrijden van de tijd en de medische kennis, maar dat mensen gewoon later instromen in de zorgcaroussel.
Daarnaast verwacht ik dat veel ouderen voor kleine kwaaltjes niet direct aankloppen bij de zorg. Dat lost men eerst zelf op. Ik heb voor mijn werk mee kunnen werken aan een onderzoek wat de vitaliteit onder de "nieuwe" ouderen onderzocht, en daar kwam uit naar voren dat de 55-plusser veel zelfredzamer is wat zorgbehoeften betreft dan de 75-plusser. En dat heeft niet te maken met de aard van de kwaaltjes, maar met mentaliteit. Het is echt een andere generatie die al gewend is meer zelf te regelen en minder afhankelijk te zijn van omgevingsfactoren zoals familie en geïnstitutionaliseerde zorg.
Myst Hier lijkt een sfeer te heersen alsof de meerderheid van de toekomstige oudjes bedlegerig en met volle medicijnkast zich naar de 100 toe moet slepen,
Helemaal mee eens. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar als je het verschil ziet tussen 60-plussers uit mijn jeugd en die van nu dan is het verschil al enorm. Zowel geestelijk als fysiek zijn de ouderen van nu veel kwieker dan vroeger. Zag daar recent nog een aardige conference over van Erik van Muiswinkel over de bloemetjesjurken die vrouwen vroeger van overheidswege kregen als ze vijftig werden.
Dwersdriever
Met 65 mocht je het bejaardenhuis in.
Je ziet nu al de generatie gepensioneerden (65+, soms iets jonger), die massaal vrijwilligerswerk doet in de ouderenzorg, mantelzorg voor hun ouders (90+) of in andere takken van lekenzorg.
We zitten met de babyboomgeneratie die nu massaal oud wordt, over 30 jaar is dat voorbij. Maar dan moet je niet nu weer hele contignenten jongeren importeren die tegelijk oud zijn. Het is even door de zure appel bijten met de tekorten in de zorg.
Wel moet je gaan voorsorteren op de situatie van talloze alleenstaande ouderen zonder kinderen, die dus geen directe mantelzorgers om zich heen hebben. Als je die professionele hulp moet bieden kost dat klauwen met geld.
Dwersdriever
60-plussers van nu hebben ook minder geleden natuurlijk.
Kleinere gezinnen (als ze al kinderen hadden) en minder zwaar huishoudelijk werk en lichtere arbeidsomstandigheden.
Mijn grootouders hadden 2,5 x zoveel kinderen als mijn ouders en in hun tijd werd de was nog voor een deel met de hand gedaan. M'n grootvaders werkten nog op de zaterdag en hadden één dag weekend.
GSbrder In het boek over Nederland in de Eerste Wereldoorlog werd nog gerefereerd aan de invoering van de vrije zaterdagmiddag en andere zaken die rond die tijd werden doorgevoerd. Deze kwamen onder meer door de mislukte Troelstra-revolutie verrassend makkelijk door het parlement toen.