Zo'n 8 jaar geleden had ik met mijn oud-collega een weddenschap over het aantal elektrische auto's op de weg. Ik schatte in dat in 2020 de helft van het wagenpark elektrisch aangedreven zijn. Inmiddels zijn die oud-collega en ik van werkgever gewisseld en spreken elkaar nooit. Dus dat kratje bier voor hem kopen blijft me bespaard.
Anyway, ik ben toch wel redelijk optimistisch ingesteld op dit gebied en verwacht dat in 2030 dan toch 1 op de 2 auto's elektrisch rijdt 🙂. Dit wordt ook het decennium waar we stappen maken met het loslaten van fossiele brandstoffen. Die 40 graden afgelopen zomer was uniek, maar het zou me niet verbazen als we vaker dit soort temperaturen gaan halen, ook al is die kans statistisch bizar klein. Dit doet de overgrote meerderheid beseffen dat er ook echt iets gedaan moet worden.
Verder zal er een zware crisis komen (wellicht ernstiger dan 2008) en dat heeft allerlei heftige gevolgen in politieke en economische zin tot gevolg, het wordt denk ik wel een interessanter decennium dan de jaren '10, want die waren historisch gezien redelijk saai.