Dwersdriever Mja, die doemsdagsvoorspelling horen we natuurlijk ook al weer bijna een decennium en heel veel komt er vooralsnog niet van terecht. De Italiaanse banken en economie hadden al lang moeten imploderen, Target2 is volstrekt onhoudbaar en ga zo maar door. Grote zieners als Drugshond roepen dit al die tijd al.
Ondanks het feit dat ik bekend sta als een groot voorspeller vind ik verwachtingen voor het komende decennium vooral heel erg voorbarig. Ik zou eerder meerdere scenario's schetsen over hoe het zou kunnen lopen. De Amerikaanse verkiezingen van 2020 zullen bijvoorbeeld wel de nodige impact hebben, maar die kunnen echt nog alle kanten op.
Mocht er nog eens een keer wat escaleren in Azië zoals bijvoorbeeld de onenigheid over de Zuid-Chinese Zee, dan zal dat ook wel een behoorlijke impact gaan hebben.
Politieke ontwikkelingen in Europa op de korte termijn lijken me ook lastig te voorspellen. In mijn ogen heeft bijvoorbeeld populistisch rechts in Nederland een potentieel van pakweg 30% van het electoraat en hoeveel ze daarvan ook daadwerkelijk pakken hangt een beetje van de partijen af. Nederland zal als coalitieland in hoofdlijnen echter wel grotendeels hetzelfde beleid blijven voeren. Ik zie daar niet direct een radicale omslag in.