Mijn beeld voor de komende tien jaar is ook niet al te positief maar ik ben dan ook een oude man.
Rechts-populisme zal nog meer politiek terrein winnen. De afkeer van de progressieve "elite" krijgt een hoogtepunt waardoor de nieuwe politieke en maatschappelijke status quo zal bestaan uit reactionaire denkbeelden. Economisch gezien zal de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter worden met alle maatschappelijk ellende die dat met zich meebrengt.
De stroom van migranten naar het westen zal nog meer onrust veroorzaken waar volksmenners in verschillende landen handig gebruik van zullen maken voor eigen gewin. Het gebruik van technologische middelen zal een vlucht nemen om de bevolking te manipuleren.
Klimaatveranderingen zullen alleen maar toenemen. Hete zomers, heftige regenperiodes met overstromingen maar ook veel droogte. Eind van aankomend decennium zal denk ik pas echt het besef bij het gros toeslaan over hoe serieus de klimaatveranderingen zijn en wat door voor effect heeft op de wereldbevolking.
In de aankomende tien jaar verwachte ik ook wel een fikse economische crisis, waarschijnlijk in de tweede helft. Door een toenemende vraag aan diensten en producten en een tekort aan gekwalificeerd personeel zal de economische groei stagneren. De lage rente van de ECB is niet meer vol te houden en heeft niet meer het effect die men daarmee voor ogen had. Met als gevolg dat er een torenhoge schuld is wereldwijd en het geloof in het economische systeem afneemt. In Nederland heeft die voornamelijk invloed op de woningmarkt.
Ook een positieve noot. Ergens in de aankomende 10 jaar zal Gerard Cox eindelijk het loodje leggen.