tsjok Drietebuul Gek hoe weinig er in het nieuws komt over de schade/slachtoffers. Ik begrijp dat de enige internetkabel die Tonga met de rest van de wereld verbindt kapot is gegaan door de uitbarsting, maar we zijn inmiddels meer dan 2 dagen verder en er zijn vliegtuigen vanuit Australië en Nieuw-Zeeland om het land te helpen. Je zou zeggen dat er inmiddels wel wat meer bekend is.
Pompom tsjok Ik weet ook niet hoe de vliegvelden in de regio er aan toe zijn? Want als die niet meer bruikbaar zijn moeten we wachten tot er iemand naar toe heeft kunnen varen.
Duke tsjok Gister had Nieuw-Zeeland volgens mij vooral contact met het hoofdeiland. Maar de ellende lijkt nog meer bij de kleinere eilanden te zitten.
remlof https://tweakers.net/nieuws/192102/communicatie-met-eilandengroep-tonga-ligt-vrijwel-plat-door-gebroken-zeekabel.html De glasvezelkabel verzorgt alle communicatie tussen Tonga en de rest van de wereld. Internationale telefonie en internet zijn nu enkel mogelijk via satellietverbindingen, maar momenteel wordt dat bemoeilijkt door aswolken. Digicel Pacific, de provider die het mobiele telefoonnetwerk in Tonga beheert, zegt dat de satellietverbinding alleen voor 'essentiële diensten en de overheid' beschikbaar komt. Het repareren van de breuk kan nog weken duren. Dat duurt lang, omdat het daarvoor benodigde reparatieschip niet in de buurt is, maar ook omdat de omstandigheden onder zee onderzocht moeten worden. De breuk vond plaats vlakbij de vulkaanuitbarsting, wat de werkzaamheden kan bemoeilijken en er is nog kans op naschokken. Ze hebben daar gewoon een tweede kabelverbinding nodig, maar dat is voor zo'n klein staatje als Tonga natuurlijk onbetaalbaar.
Duke remlof Qua omstandigheden en afstanden ook wel dikke ellende natuurlijk om zoiets aan te leggen. Merk je toch wel dat we kwetsbaar zijn/worden met onze afhankelijkheid van online communicatie.
Drietebuul Duke Ik geloof niet dat Tonga nu heel veel afhankelijker is dan vóór de aanleg van een telefoon-/internetverbinding. Neem aan dat men daarvoor ook per boot/vliegtuig die kant op had moeten gaan om contact te leggen.
Pompom Misschien kunnen we Drugshond vragen om van pallethout een vlot te timmeren en er heen te varen om polshoogte te nemen?
Duke Drietebuul In het geval van Tonga klopt dat vast, weet niet hoe dat binnen het land zelf zit. Maar ook in meer verbonden landen kunnen door diverse oorzaken (rampen, terrorisme, eigen overheid) de verbindingen uitvallen. Dan is het de vraag hoe we reageren (naast 100.000 keer op F5 drukken op polcafé.nl).
Pompom Ik vroeg me net af of, en zo ja hoe lang, een dergelijke vulkaanuitbarsting ook het radioverkeer ter plaatste kan ontregelen, want misschien is dat ook nog een probleem.
Drietebuul Duke Het grote voordeel dat wij dan weer hebben is dat we niet geïsoleerd zitten in een stuk van ruwweg een half miljoen vierkante kilometer Stille Oceaan. Mocht alles hier uitvallen, en in bijvoorbeeld Duitsland niet, dan neem ik aan dat het een stuk makkelijker is om wat kabeltjes de grens over te slingeren en die hier ergens in te pluggen dan zo'n geïsoleerde eilandnatie weer aan te sluiten.
Drietebuul https://www.nu.nl/economie/6178716/kolenwinning-in-china-in-2021-naar-recordniveau.html In China is vorig jaar 4,07 miljard ton aan steenkolen gewonnen, 4,7 procent meer dan een jaar eerder en daarmee een nieuw record. Dat blijkt maandag uit gegevens van de Chinese regering, waar onder meer The Guardian over schrijft. Met het opvoeren van de winning van steenkool wil China zich indekken tegen eventuele gastekorten en daarmee problemen in de energievoorziening. [...] De toename van de winning van steenkool in China past in een wereldwijd patroon. Volgens het internationaal energieagentschap IEA is vorig jaar 9 procent meer steenkolen verstookt voor de stroomvoorziening. Is toch ook om depressief van te worden.
Bolkesteijn Drietebuul Ja, de opwarming gaat per 2100 wel op 2,5 tot 3,5 graden uitkomen vermoed ik zo. Geen RCP 8.5, maar ook niet veel beter. Ergens tussen RCP 4.5 en 8.5… 😓
Drietebuul Ik vind het echt verbijsterend hoe nonchalant er met dergelijke vooruitzichten wordt omgegaan.
tsjok Voor en na de vulkaanuitbarsting. Wat een kracht. Er zijn inmiddels trouwens ook twee doden gemeld op Tonga.
Sloggi Ik moet wel zeggen dat het opvallend rustig en stabiel winterweer is. Voorlopig lijkt dat zo te blijven. Van mij mag het nog wel een weekje flink koud (en zonnig) worden. Houdt dat eigenlijk met elkaar verband in ons klimaat, koude en zon?
tsjok Sloggi Bewolking houdt warmte vast. In de winter wordt het veel kouder in Nederland als het zonnig weer is (vooral 's nachts).